Platser kvar på höstens YH-utbildningar

För den som tar studenten i veckan och fortfarande inte vet vad hen ska göra i höst kan yrkeshögskolan vara ett bra alternativ. Det finns fortfarande lediga platser på utbildningar runt om i landet.

Efter sommaren startar historiskt många yrkeshögskoleutbildningar. Antagningen till de flesta har redan stängt, men till en del utbildningar finns det fortfarande platser kvar. Elkraftsingenjör, redovisningsekonom, CNC-tekniker och trädgårdsmästare är några av de utbildningar som fortfarande tar emot ansökningar.

Yrkeshögskolan (YH) har blivit en populär utbildningsform tack vare att den leder till jobb. 93 procent av de examinerade har jobb inom ett år efter utbildningen.

Till de populäraste utbildningarna finns det idag upp emot tio sökande per utbildningsplats. Trots det hårda söktrycket är det platser kvar på flera utbildningar runt om i landet. Flest utbildningar med restplatser finns det i Västra Götaland, Skåne och Jönköpings län.

- Antalet utbildningsplatser har utökats i alla län. Det skapar bättre möjligheter för den som vill plugga vidare oavsett var man bor. Dessutom finns det fler platser på utbildningar som ges på distans eller deltid, förklarar Myndigheten för yrkeshögskolans kommunikationschef Jenny Sörby.

Två branscher som sticker ut är samhällsbyggnad och teknik. Till hösten startar rekordmånga utbildningar inom dessa utbildningsområden och i dagsläget finns platser kvar på 56 av utbildningarna inom teknik och tillverkning och 46 av utbildningarna inom samhällsbyggnad.

- En YH-utbildning inom teknik eller samhällsbyggnad är en väldigt bra investering. Företagen står mer eller mindre i kö för att anställa de som examinerats från yrkeshögskolan, säger Jenny Sörby.

Statistik från Myndigheten för yrkeshögskolan visar att 95% av de examinerade som läst en samhällsbyggnadsutbildning inom YH har jobb inom ett år efter studierna. Samma siffra för de som läst en teknisk utbildning är 93%.

Johan Lindahl, pressansvarig, 070 – 95 33 373

YH-utbildningar med restplatser per län

Västra Götalands län Skåne Jönköping
Stockholm Östergötland Kronoberg