Marknadsföring av yrkeshögskoleutbildning

Myndigheten för yrkeshögskolan har i uppdrag att göra yrkeshögskolans utbildningar kända på arbetsmarknaden och bland allmänheten. Det är ett ansvar som vi delar med dig som är utbildningsanordnare.

Tillsammans kan vi göra ännu mer för att yrkeshögskoleutbildning ska bli känt och uppskattat bland våra viktiga målgrupper.

För att underlätta profileringen av din utbildning och utbildningsformen kan du ladda ner märke (logotyp), instruktioner och riktlinjer för användning på Mina sidor.

YH-märket får användas av aktiva utbildningsanordnare när din utbildning har blivit beviljad av Myndigheten för yrkeshögskolan. I samband med det får du också inloggningsuppgifter till Mina sidor.

På Mina sidor lägger du även in informationen som du vill ska synas om din/dina utbildningar på yrkeshogskolan.se. Tänk på att skriva lättillgängliga texter som förklarar vilken yrkesroll som utbildningen leder till, och lägg gärna upp en film som marknadsför utbildningen. 

Det finns ett mässkitt att hyra av myndigheten som består av roll-up, rullbord samt beachflagga med YH-loggan på. De är efterfrågade och ofta utlånade, notera att det tar 5 veckor att producera ett nytt varför ni behöver höra av er med önskemål i god tid.

Ni kan även beställa vår YH-folder med generell information om YH samt en affisch, skicka i så fall ett mail till webbredaktionen@myh.se. Foldern finns även på engelska.

Sociala medier
På yrkeshögskolans Youtubekanal hittar ni filmer om yrkesögskolan som riktar sig både till potentiella studerande, arbetsliv och till SYV som ni gärna får använda och dela. På Facebook hittar YH:s egen sida som har 11 000 följare, dela gärna information på sidan eller kontakta oss om du vill ha hjälp med att sprida information och goda exempel som gäller YH här.

Det finns även ett nätverk för de som arbetar med kommunikation och marknadsföring bland YH-anordnarna. Är du intresserad av att ansluta så kontakta webbredaktionen@myh.se.

Jämställd kommunikation och breddad rekrytering
Jämställd och inkluderande kommunikation är viktigt i arbetet med att rekrytera studenter. Här har vi samlat några resurser där du kan få tips och idéer på området när det gäller vem du skildrar på bilder och vilka normer du förmedlar i text i exempelvis marknadsföringsmaterial. 

Guide till jämställd kommunikation
Bildhandboken, en vägledning till inkluderande kommunikation
(finns endast i digital version)
Verktyg för jämställdhetsanalys och analys av vad som ses som norm i din organisation

Har du frågor eller önskemål kring information eller marknadsföring av YH är du välkommen att kontakta vår kommunikationsenhet på webbredaktionen@myh.se, alt telefon 010-209 01 00 (vxl).