Höstens YH-kampanj är nu igång
Publicerad 11 november 2024
Idag inleds myndighetens nya kampanj för att öka kännedomen kring yrkeshögskolan och engagemanget bland arbetsgivare. Kampanjen kommer att synas på annonstavlor, men även digitalt. ”Vi hade ett liknande upplägg förra året och var mycket nöjda med resultatet. Det är ett bra sätt att lyfta några av de många yrkesroller som finns under det stora YH-paraplyet”, berättar pressansvarige Johan Lindahl.
Yrkeshögskolan står inför en fortsatt expansion och kommer under de kommande åren kompentensförsörja en ännu större del av Sveriges arbetsliv. I YH-portföljen ingår både program, vanligtvis på ett till två år, och kortare kurser, som ges på plats eller på distans inom fem stora utbildningsområden. Med en stor variation i sitt utbildningsutbud både vad gäller yrkesroller och studieform, är yrkeshögskolan en utbildningsform som passar många olika studerande.
Årets kampanjtema – LIA
Under förra året påbörjade myndigheten arbetet att fokusera på färre, men större marknadsföringskampanjer. Då stod yrkeshögskolans främsta fördel, korta utbildningar som leder till jobb, i centrum. Årets kampanj fokuserar på det vinnande konceptet lärande i arbete (LIA) och hur det gynnar både den studerande och företaget som tar emot denne. Med kampanjen hoppas myndigheten på att kunna öka kännedomen kring LIA, men även belysa fördelarna för båda parter.
– LIA är ofta nyckeln till att de studerande får jobb efter examen, menar Johan Lindahl. Över hälften av de examinerade får arbete där de gjort sin LIA. Det är en chans för både arbetsgivare och den studerande att se om det är en framtida matchning - LIA kan därför vara en viktig del av företags rekryteringsarbete.
En fortsatt expansion innebär fler studerandeplatser, men även att fler företag behöver ta emot LIA-studerande.
– När antalet utbildningsplatser och studerande ökar måste LIA-platserna öka i samma takt., menar Johan Lindahl. Vi vill både belysa behovet av LIA-platser hos företag runt om i landet, men också hur det kan gynna arbetsgivare att ta emot studerande på praktik.
Kampanjen syns på cirka 800 annonskyltar i mellanstora städer runt om i landet under vecka 46. Parallellt pågår en digital satsning i form av banners och nativeannonser samt särskilt fokus på LIA i myndighetens egna kanaler såsom webbplatserna myh.se och yrkeshogskolan.se och i sociala medier (LinkedIn och Instagram).