Nu finns det nya kvalitetskriterier för kvalitetsgranskning av YH-utbildning
Publicerad 28 maj 2025
Den 27 maj tog Myndigheten för yrkeshögskolans generaldirektör beslut om nya kvalitetskriterier för kvalitetsgranskning av utbildningar inom yrkeshögskolan. De nya kriterierna är sju till antalet och börjar gälla från och med granskningsåret 2026, som startar i slutet av 2025.
Myndighetens arbete med att ta fram de nya kvalitetskriterierna har skett i samarbete med olika intressenter, som organisationer för utbildningsanordnare, parterna i yrkeshögskolans arbetsmarknadsråd och studeranderepresentanter. Under arbetet har utkast prövats på fem olika yrkeshögskoleutbildningar inom olika områden och med olika anordnare. Därefter har förslag remitterats externt och internt, med bra gensvar.
- Vi är glada för den bredd av aktörer som har arbetat tillsammans med oss och vill tacka för det engagemang som visats. Genomgående har det varit positiva tongångar till utvecklingen av nya kvalitetskriterier, som på ett bättre sätt ska leda till hög kvalitet i utbildningarna och därmed bidra till att möta arbetslivets behov av kompetens, säger Carina Wilhelmsson, som lett utvecklingsarbetet hos myndigheten.
Revidering och förtydliganden
Myndigheten har tagit del av alla synpunkter som framkom i remissen och har gjort revideringar efter avväganden.
-Med hjälp av ett antal övergripande frågeställningar till mottagarna av remissen, så fick vi en god bild av hur man uppfattade förslagen till nya kvalitetskriterier. Sen har vissa synpunkter lett till justeringar medan andra inte gjort det, säger Carina Wilhelmsson. En del synpunkter har inte föranlett en ändring av kriterierna i sig, men däremot att vi utvecklat och förklarat vissa begrepp eller innebörden av ett visst kriterium på ett tydligare vis.
Arbetslivsanknytning lyfts fram
De nya kvalitetskriterierna tar sin utgångspunkt i de regelverk som gäller för yrkeshögskolan och i myndighetens syn på kvalitet. Carina sammanfattar några utmärkande drag.
- Vikten av arbetslivsanknytning i utbildningarna har tydliggjorts i ett eget kriterium och även hur väl utbildningen uppfyller sitt övergripande syfte. Vi har också lyft fram vikten av en hög grad av interaktion i lärandet.
Det har också tydliggjorts vilken aktör som är mottagare av de effekter som beskrivs i de olika kriterierna samt att alla kriterier är utbildningsanordnarens ansvar.
- Vi vänder oss medvetet mot utbildningsanordnaren i stort och inte mot enskilda roller, eftersom titlar och ansvar kan se olika ut. Men när vi testade kriterierna på fem utbildningar, så sa anordnarna att kriterierna var väldigt viktiga för personer som leder och styr verksamheten.
Skapa en kvalitetskultur
Carina avslutar med att vägen till att uppfylla de olika kvalitetskriterierna kan se olika ut.
- Kriterierna beskriver ett slags idealtillstånd. Läs de olika kriterierna och analysera vad de innebär för just er och hur ni kan ta er dit utifrån era förutsättningar och utmaningar. Som myndighet styr vi inte hur man arbetar med att uppnå målen, utan det kan självklart finnas flera vägar till samma mål, säger hon.
Webbinarier och information
Under hösten kommer myndigheten att anordna tre öppna webbinarier för att ge information om de nya kvalitetskriterierna med möjlighet att ställa frågor.
De två första kommer att innehålla samma information, men ges vid två olika tillfällen för att möjliggöra för så många som möjligt att delta. Det tredje kommer att kompletteras med information om stödmaterial. Webbinarierna kommer att spelas in.