Sommarkampanj för att öka kännedomen kring YH
Publicerad 29 juni 2023
På måndag går startskottet för en kampanj som ska bidra till ökad kännedom om yrkeshögskolan. ”Vi gör en satsning både digitalt och med hjälp av traditionella annonstavlor runt om i hela landet”, säger Myndigheten för yrkeshögskolans kommunikationschef Jenny Sörby.
Yrkeshögskolan har gjort sig känd som utbildningsformen som levererar. Idag finns YH-utbildningar i fler än 150 av landets kommuner. Dessutom ges hundratals utbildningar på distans. Utbildningsformens uppdrag är att kompetensförsörja arbetslivet, vilket innebär att utbudet kontinuerligt förändras för att passa arbetsmarknadens behov. Även om kännedomen om yrkeshögskolan har ökat markant de senaste åren, är det många som inte känner till det breda utbudet av YH-utbildningar.
– Yrkeshögskolan erbjuder korta utbildningar som leder till jobb, vilket är en av de främsta orsakerna till att utbildningsformen blivit så populär. Men YH rymmer också en del mindre kända yrkesroller som kan ha svårare att rekrytera studerande. Med en kampanj under sommaren vill vi öka kännedomen om yrkeshögskolan långsiktigt och få fler att få upp ögonen för den variation YH innebär, säger Jenny Sörby.
Tre exempel på annonstavlor som kommer synas runt om i landet under sommaren.
För sommarkampanjen har myndigheten samarbetat med fotografen Maja Brand, som tidigare bland annat fotat för Teknikföretagens bildbank Bredda bilden, för att lyfta några av de yrkesroller som finns inom YH.
– Det viktigaste har varit att fånga den stolthet många känner för sin yrkesroll och visa på den glädje som väntar på arbetsplatserna efter en YH-utbildning, säger Jenny Sörby. En YH-utbildning innebär trygghet, efter bara 1-2 års studier får över 90 procent jobb inom ett år efter examen. Det är något som vi är oerhört stolta över.
Närvaro i hela landet
För myndigheten är det även viktigt att synas i hela landet, för att spegla att utbildningarna finns på många olika orter.
– För att förstärka den fysiska kampanjen kommer vi även att annonsera digitalt. Vi vill nå en så stor målgrupp som möjligt, men det blir även något av liknelse för att du kan studera var du än bor eftersom finns många YH-utbildningar på distans. Annonstavlorna kommer synas i städer från Ystad till Boden, men vi har valt att inte annonsera i storstäderna i år. Då det finns större utbildningsanordnare som gör många kampanjer där har vi istället valt att fokusera på områden utanför Stockholm, Malmö och Göteborg.
Två exempel från den digitala kampanjen.
Marknadsföra YH – en gemensam insats
Under 2023 har myndigheten valt att fokusera på färre, men större kampanjer och har även utvärderat vilka kanaler som ger effekt gentemot prioriterade målgrupper.
– Vi är en mindre myndighet med begränsade medel och tid och vill därför försöka få ut så mycket som möjligt av de insatser vi gör, berättar Jenny Sörby. I sociala medier fokuserar vi våra resurser på LinkedIn för att öka kännedomen bland arbetslivet eftersom vi ser att det ger störst effekt och mest interaktion, vi har också aktiviteter på Instagram men då med fokus mot studeranderekrytering. Detta kommer säkert förändras igen de kommande åren, då sociala medier är så pass skiftande och man hela tiden måste vara uppmärksam på hur målgrupper hoppar mellan kanaler. Vår prioritet är att på bästa sätt nå de olika målgrupper vi har, det vill säga studerande, utbildningsanordnare och arbetsliv.
För att nå ut till så många som möjligt ser myndigheten både utbildningsanordnare och branschorganisationer som viktiga samarbetspartners.
– Vi uppmuntrar anordnare att se över hur de kan nå ut till potentiella studerande och ger dem stöttning i detta genom vårt anordnarstöd som bland annat håller föreläsningar och skapar stödmaterial. Vi har också samarbetat med branschorganisationer som har en betydande roll när det gäller att både beskriva yrkesroller och förklara vägarna in till dessa, men även i att skapa intresse kring olika yrken, säger Jenny Sörby.