Tony lär upp framtida kollegor i båtbranschen
Publicerad 19 juni 2025
– Behovet av folk som kan marin el blir allt större, samtidigt som de få som jobbar med det idag blir allt äldre. Därför är det jättebra att det utbildas fler, säger småföretagaren Tony Björklund i Nynäshamn som har tagit emot en studerande på praktik och engagerat sig som lärare i nationell yrkesutbildning till marinelektriker.
Jag tror det finns en okunskap hos andra företagare om vad yrkeshögskola och nationell yrkesutbildning är för något. Jag försöker vara en ambassadör för båda, säger Tony Björklund.
Foto: Maja Geffen/MYHTony Björklund började arbetslivet som fartygsmekaniker men skolade om sig till sjuksköterska av familjeskäl och arbetade på ambulans i många år. I början av 2020-talet startade han Björklunds båtakut som servar fritidsbåtar på plats hos kunden eller i egna lokaler i Nynäshamn en timme från Stockholm. Verksamheten började i hans garage men har alltså vuxit och numera har Tony två anställda marintekniker.
– För ett par år sedan fick jag kontakt med Malin Tärnqvist Lidström på campus här i Nynäs. Hon undrade om jag ville ta emot studerande på LIA, yrkeshögskolans praktik. Så då hade jag en tjej här som gick marinteknikerutbildningen. Sedan blev det aktuellt med den nya utbildningen till marinelektriker och då slutade det med att jag gick in som lärare på den, berättar Tony.
Ny utbildningsform
Marinelektriker ingår i NY, nationell yrkesutbildning, som är en ny utbildningsform baserad på yrkeshögskolans koncept: korta och praktiska vuxenutbildningar inom bristyrken. Men där yrkeshögskolan är eftergymnasial är NY på motsvarande gymnasial nivå (SeQF 4-nivå).
– Inom hela marinbranschen är det ett underskott på utbildat folk. Av hävd har yrket gått inom familjen men i takt med att fler och fler privatbåtsägare söker hjälp med allt från enklare till större saker krävs det att vi blir fler utbildade personer. Annars kommer vi aldrig att hinna hjälpa alla kunder. Vi som finns jobbar järnet som det är idag, säger Tony Björklund.
Testa ny personal
När studerande från yrkeshögskolan och nationell yrkesutbildning gör sin LIA, lärande i arbete, är de ute på praktik hos arbetsgivare i branschen. Tony vill gärna slå ett slag för att alla som har någon slags varvsverksamhet borde ta emot på LIA.
– Det är ett jättebra sätt att lära känna nya möjliga medarbetare. Under lugna förhållanden får man testa personer och känner man att man kan anställa, då tvekar man ju inte. Annars blir det sådär att man ska ta in folk på provanställning i flera månader och så kanske det ändå inte funkar.
Lära ut branschkunskaper
En annan fördel som Tony ser med att ta emot på LIA, eller för all del med att vara lärare i utbildningen, är att få chansen att lära upp nya kollegor från grunden.
– De som kommer ut från utbildningen kommer att ha ganska grundläggande och breda kunskaper, inte så spetsade. Det är vi företag som ska lära upp dem på det specifika. Olika varv och marinor har olika krav och behoven av kunskaper inom el och elektronik blir bara större. Allt styrs av datorer idag och det blir mer och mer elektronik i moderna båtar. Det finns alldeles för få idag som kan de här nya sakerna.
Tony har erfarenhet av att utbilda nya kollegor från sina många år inom vården. Därför var steget inte så långt till att gå in som lärare på kurser inom marinelektrikerutbildningen. ”Jag tycker att andra i branschen ska prova på det om de tycker att det är lite kul att lära ut saker. Branschen behöver att erfarna personer kommer ut och lär de yngre och de som inte har den marina bakgrunden”, säger han.
Foto: Maja Geffen/MYH