YH-studerande önskar synligt arbetsliv under utbildningen
Publicerad 6 september 2024
Sedan ett år tillbaka arbetar Elin Frösell i den nya rollen som studerandeombud för yrkeshögskolan. Hon har ett budskap från landets YH-studerande till arbetslivet: "Visa er, var synliga under utbildningarna. Är kompetensbristen så stor som man säger att den är måste det finnas ett arbetsliv som tar emot".
Elin Frösell har tidigare jobbat hos ett par anordnare av yrkeshögskoleutbildning så hon hade god inblick i YH-frågor när hon tog jobbet som studerandeombud.
Foto: Maja Geffen/MYHElin Frösell är anställd hos Sveriges förenade studentkårer, SFS. SFS är samlingsorganisationen för studentkårerna vid högskolorna och universiteten i Sverige. Men sedan ett år tillbaka har man i samråd med Myndigheten för yrkeshögskolan även satsat på ett ombud för landets alla YH-studerande.
– Man har sett ett behov av någon som kan agera som en nationell knytpunkt för studerandeinflytande, eftersom det är en utmaning att det finns så många utbildningar inom YH och på så många olika platser i landet, säger Elin Frösell.
Se arbetslivet
Efter första året i rollen ser Elin Frösell några återkommande teman från de studerande som hon har kontakt med. Arbetslivets synlighet i utbildningen är ett vanligt tema.
– Till skillnad från universitetsstuderande, som inte alltid har en tydlig yrkesinriktning för sina studier, så har nästan alla YH-studerande valt utbildningen för att man vill ha jobb direkt efteråt. Då vill man också vara trygg i att studierna ska leda till jobb. Men när man kommer in på utbildningen är det inte alla som riktigt får se arbetslivet inom sin nya bransch. Eller så får man inte se de olika yrkesroller som finns inom området, och då kan det vara svårt att göra ett medvetet och informerat val av yrkesroll.
Viktig praktik
Elin Frösell berättar att det framförallt är många studerande som berättar att det är svårt att få LIA-plats (yrkeshögskolans praktikform).
– Det är inte ovanligt att man söker 50 LIA-platser och ändå inte lyckas. Det är verkligen där arbetslivet behöver komma in och steppa upp. Förvisso är det utbildningsanordnarens ansvar att alla studerande ska få göra LIA, men det är viktigt att arbetslivet är med på noterna. Är kompetensbristen så stor som man säger att den är måste det finnas ett arbetsliv som tar emot.
Bjuda in i det lilla
Det kan tendera att bli negativt fokus när Elin Frösell får in synpunkter, eftersom det ingår i hennes roll att studerande kan vända sig till henne med sådant som inte fungerar bra. Elin har därför aktivt frågat studerande efter goda exempel på när det fungerar bra med arbetslivets närvaro, för det gör det ju på många håll.
– Det behöver inte vara så komplicerat egentligen. Dels kan man bara komma och presentera sig under utbildningen, berätta vad man jobbar med och var man finns. Man kan också hålla i ett studiebesök. Då får de studerande chans till nätverkande som är så viktigt. Någon berättade om ett företag i området som bjudit in till after work för alla nya på utbildningen. Det är ju en ganska liten insats för företaget som inte kräver mycket planering, men det gav mycket för de studerande.
Riktiga arbetsuppgifter
– Några berättade om ett inslag i utbildningen som innebar att ett företag kom in och gav ett uppdrag som var ett äkta case. De studerande fick handledning under kursens gång och i slutet fick de presentera vad de kommit fram till för företaget. Det var väldigt uppskattat att se hur en process går till i branschen. I det här fallet kunde man också använda detta uppdrag i sin portfolio och ha med sig när man sökte jobb senare.
När det gäller LIA önskar de studerande att få utföra riktigt jobb, vilket är meningen med LIA- kurserna eftersom förkortningen står för lärande i arbete.
– Studerande vill inte, och ska inte, göra okvalificerade uppgifter eller låtsasprojekt. Man vill göra det riktiga jobbet och vara en del i gänget. När det gäller LIA är det också viktigt att det finns någon slags plan. Det ska finnas handledning, gärna introduktion, och förståelse för att det är en kurs med mål som ska uppfyllas.
Lönen för insatsen
Vad får arbetslivet ut av att engagera sig i YH då, utöver det mer allmänna målet att kompetensförsörja sin bransch? Elin Frösell har ställt den frågan också.
– Företag som är engagerade och till exempel tar emot på LIA säger att de får en kompetens till just sin arbetsplats. Även om det är en lite oslipad diamant som kommer så får företaget vara med och slipa den så att det blir bra för just den arbetsgivaren. Efter YH blir många anställda på den arbetsplats där de gjort sin LIA så det är stor chans att det är en framtida anställd man tar emot.
Elin Frösell lyfter en annan aspekt av engagemang i YH också.
– Bryr man sig om yrkesrollen kan det vara väldigt roligt att påverka vad andra ska kunna. När jag pratar med näringslivet lyfter de flesta kontakten med studerande som en jättepositiv effekt av att vara engagerad i YH. Man får träffa så många studerande som är intresserade av ens område. De kommer med relevanta frågor och skapar intressanta diskussioner. Man får en massa möjligheter att prata om det man tycker är kul!