Så hjälper Yrkeshögskolan regionen att hitta rätt medarbetare
Kompetensförsörjning blir allt svårare och den som vill lyckas med sin bemanning måste ligga steget före och tänka framåt. Ann Lagelius, på Region Västmanland, berättar här om hur de använder LIA-studerande från Yrkeshögskolan som rekryteringsbas och varför det är så bra.
Ann Lagelius är enhetschef på Medicinklinikens sekreterareorganisation i Region Västmanland. Hon har varit föreläsare på en YH-utbildning för medicinska sekreterare och rekryterat flera studerande från utbildningen.
Enligt färska siffror från SCB är Ann Lagelius och Region Västmanland inte ensamma om att rekrytera LIA-studerande. Mer än hälften av de som examineras från en YH-utbildning får jobb hos en arbetsgivare där de gjort sin LIA-praktik.
Lärande i arbete (LIA) är en unik kombination av teori och praktik som bäddat för yrkeshögskolans framgångar och gjort utbildningsformen populär hos både studerande och arbetsgivare.
En investering för framtiden
Ann Lagelius beskriver att det blivit svårare att planera bemanningen. Dels har det blivit vanligare att medarbetare byter både arbetsplats och karriär och dels är det svårare att förutse när medarbetare avser att gå i pension. Därför måste de som arbetsgivare tänka mer proaktivt när det kommer till hur de jobbar med rekrytering och kompetensförsörjning.
Yrkesrollen medicinsk sekreterare är i förändring och påverkas inte minst av digitaliseringen och AI.
– Det är otroligt viktigt att vi engagerar oss i yrkeshögskolan och ställer upp med LIA-platser. Tar jag inte emot studerande idag har jag ingen att anställa imorgon. Det handlar om vår framtida kompetensförsörjning, men också om hur vi tar emot nästa generation medarbetare på bästa sätt, säger Ann Lagelius.
LIA - en viktig del av utbildningen
LIA är inte bara en populär del av en YH-utbildning, utan även en av de viktigaste. Ann Lagelius menar att det är då den studerande verkligen får chansen att se vad yrket innebär och hur mångfacetterat det kan vara.
– För en del studerande som kommer till oss kan det vara lite överväldigande hur mycket det är att göra. Arbetsuppgifterna är många och tempot högt. Man ska skriva remisser, boka prover, skriva brev och så vidare. Det är mer än vad många tror, men när viljan att lära sig finns brukar det gå bra, säger Ann Lagelius.
Hon anser att arbetsgivaren ska göra det den kan för att ta emot den studerande på bästa sett.
– Mitt tips är hantera den studerande som en nyanställd och tänka att allt ska vara på plats som det ska. Vi brukar rekommendera att de kommer förbi och hälsar på redan innan LIA-perioden börjar så att de vet vart de ska. Vi ser till att alla formaliteter med passerkort och behörigheter är klart första dagen. Det är viktigt för att det ska bli en bra start och för att de ska känna sig välkomna, säger Ann Lagelius.