GD har ordet: YH-besluten – en sammanfattning och några reflektioner
Publicerad 13 januari 2022
Yrkeshögskolan bidrar till kompetensförsörjningen, men också att individer får möjlighet att utvecklas och ta nya steg. En fördubbling av volymen har skett sedan 2014 och nu ligger nivån på cirka 50 000 årsplatser. Var tredje studerande som påbörjar en eftergymnasial utbildning gör det i YH. En helt otrolig utveckling, på kort tid. Tack alla som bidrar i detta!
Början på januari är, som vanligt, en händelserik period på MYH. Redan 11 januari expedierades besluten om vilka YH-utbildningar över 100 YH-poäng som får starta de närmaste åren. Precis som vanligt leder MYH:s beslut till både glädje och besvikelse, som tar sig olika uttryck. I år kunde vi bevilja 34 procent av inkomna ansökningar, vilket gör att 66 procent av besluten är kopplade till besvikelse. Yrkeshögskolan är konstruerad så att det ska vara konkurrens mellan ansökningar, så att ett antal av dem får avslag är ett normalt utfall. Men icke desto mindre skapar det besvikelse. Andelen avslag avgörs av tillgänglig budgetram och antalet ansökningar. Men hur blev utfallet i sammanfattning i år?
- Nya beslutade platser för 2022 blev 12 300, vilket är något högre än vad vi först prognosticerade. Totalt sett beslutade vi om 35 130 nya platser för perioden 2022 till 2029.
- Beviljandegraden för utbildningar blev 34 procent, 426 av 1 238 ansökningar. Att beviljandegraden blev något högre än vi förväntat oss, beror främst på att de beviljade utbildningarna är något ”billigare” totalt än vad det brukar vara. Det är inget som MYH försöker åstadkomma, utan något som blir när man summerar alla besluten. Ett annat år kan det bli tvärtom.
- Många ansökningar i år handlade om utbildningar som redan finns i yrkeshögskolan (s k föregångare). Det beror på att det var dags för många omsök i år till följd av expansionen de senaste åren. Eftersom expansionen nu har planat ut, så innebär det en ökad konkurrens, vilket leder till att flera utbildningar med föregångare – även sådana som uppvisat hög kvalitet och goda resultat – tyvärr inte kunde få plats denna gång.
- Av de beviljade utbildningarna utgör utbildningar med föregångare 70 procent och nya utbildningar 30 procent, vilket är i nivå med förra året.
- Data/IT respektive Hälso- och sjukvård samt social omsorg är de två utbildningsområden där platserna ökar mest. Det är främst kopplat till arbetslivets behov, men också att kvaliteten i ansökningarna är hög (det vill säga att utbildningarna bedöms leda till att arbetslivets behov av kompetens tillgodoses). Även området Kultur, media och design ökar.
- Ekonomi, administration och försäljning respektive Teknik och tillverkning är de två stora utbildningsområden där platserna minskar i antal. Det förstnämnda området är trots det yrkeshögskolans näst största område räknat i antal platser och nu handlar det om att stabilisera utbudet och att kunna prioritera andra områden i år. För Teknik/tillverkning handlar det främst om att antalet platser per utbildning minskat, vilket är en anpassning till hur många studerande som brukar gå på dessa utbildningar. Med denna anpassning skapade vi utrymme för ytterligare några YH-utbildningar, och kan öka nyttjandegraden ytterligare. Dessutom beviljade MYH många utbildningar/platser förra året, och i år finns andra behov i arbetslivet som behöver få större utrymme. Teknik/tillverkning är fortfarande ett av våra tre största områden.
- När det gäller utbildningar med fokus på digital utveckling återfinns de oftast inom utbildningsområdet Data/IT, men vi ska inte glömma att många av dessa utbildningar har bäring även på andra områden. Det kan exempelvis handla om utveckling av digital försäljning, utveckling av mjukvaruprogram för att effektivisera flöden inom teknik och tillverkning eller ny välfärdsteknik.
- Utbildningarna finns, som vanligt, i alla län i landet. Antal utbildningar med flera studieorter ökar (47 stycken), liksom andel utbildningar på distans (32 procent). Andelen utbildningar i storstadsområdena respektive i övriga landet ligger kvar på samma nivåer som tidigare.
- 10 procent av ansökningarna från nya anordnare beviljas.
- Antalet omgångar per beslut ligger kvar på samma nivå: 2 omgångar: 20 procent av beviljade utbildningar, 3 omgångar: 73 procent, 4 omgångar 5 procent, 5 omgångar 1 procent.
- Antalet utbildningar (11 stycken) inom smala yrkesområden ökade något jämfört med de senaste åren.
En iakttagelse som jag gör är att det läggs ned mycket arbete på att hantera ansökningar som inte leder till ett beviljande. Syftet med att MYH i förväg informerar om krav på anordnare samt prioriteringar av utbildningsinriktningar är att underlätta för anordnare att kunna använda sina resurser effektivt. Det handlar också om att antalet ansökningar att handlägga på MYH är optimalt. Detta behöver vi fortsätta att fokusera på. Hur kan MYH bli ännu tydligare i vad vi kommer att prioritera eller ej och hur vi motiverar våra beslut samt hur kan anordnare förbättra sitt arbete med ansökningar så att de motsvarar krav och kvalitet? Här har vi ett tema som vi tillsammans behöver fortsätta att arbeta med. Ökad matchning mellan ansökan och beslut skulle också leda till att mängden besvikelse förhoppningsvis minskar. Och då är vi tillbaka i min inledning. Högre andel glädje och lägre andel besvikelse vore en bra utveckling, även om besvikelse är en naturlig – men tråkig – systemeffekt. Jag inser förstås att en ökad budgetram skulle kunna bidra, men här utgår jag från gällande förutsättningar.
Ni har väl också sett att vi publicerat information om den senaste sysselsättningsstudien. Av dem som examinerades 2020 var det 89 procent som hade ett arbete vid uppföljningen hösten 2021. Det är inte en statistiskt säkerställd ökning (från 87 procent förra året), men ett resultat som visar att minskningen från drygt 90 procent har avstannat. Det är goda nyheter för alla verksamma i yrkeshögskolan. Tillsammans visar vi ännu en gång att yrkeshögskolan fungerar – även under en pandemi. Stort tack alla inblandade!
Påminner om att jag gärna tar emot synpunkter på det jag skriver i GD har ordet. En levande diskussion om systemet är en förutsättning för en successiv förbättring av YH.
Thomas Persson
Generaldirektör
Myndigheten för yrkeshögskolan