Ny process vid klagomål om brister i utbildningar
Publicerad 23 februari 2022
Myndigheten för yrkeshögskolan ändrar nu sitt sätt att hantera klagomål från enskilda om brister i utbildningar.
Ny rutin
Vi har tidigare startat en tillsyn för varje klagomål som har kommit in och utrett de punkter som omfattas av regelverket. Vi kommer nu istället att göra en prövning om vi startar en granskning i närtid och vilka punkter vi i så fall utreder. Om vi inte startar en utredning i närtid kan uppgifterna ändå användas som underlag när vi planerar kommande tillsyner.
Det förändrade arbetssättet ger myndigheten bättre förutsättningar att planera tillsynerna utifrån en behovsanalys. Vi arbetar då i större utsträckning på det sätt som vår uppdragsgivare har avsett. När någon lämnat uppgifter till oss bedömer vi dessa tillsammans med eventuella andra signaler om brister och vad vi känner till om utbildningsanordnaren sedan tidigare.
Det finns inte några särskilda regler om att vi ska ta emot klagomål från enskilda och sedan utreda och fatta beslut med anledning av detta.
Syfte
Majoriteten av de klagomål som myndigheten får gäller individärenden. Vår avsikt är att fokusera mer på en systemnivå när vi startar en utredning. Det innebär att vi i större utsträckning ser till utbildningen framför individen. Vi tror att resultatet av vårt arbete då kan vara till nytta för fler studerande.
Antalet klagomål har ökat markant de senaste åren och har tagit en stor andel av myndighetens resurser. Myndigheten bedömer att den ändrade rutinen leder till en effektivare tillsyn för att säkerställa de studerandes rättssäkerhet och att statens medel används på ett korrekt sätt.
Kontakt med uppgiftslämnaren
Uppgiftslämnaren får ett meddelande om att vi har mottagit klagomålet. I de fall som uppgiftslämnaren är känd och vi behöver mer uppgifter kommer vi att kontakta personen. Om vi startar en utredning kommer vi inte längre att per automatik skicka det underlag vi får från utbildningsanordnaren till uppgiftslämnaren för synpunkter.
I korthet
Vi utreder inte längre per automatik alla klagomål som kommer in.
När vi får in ett klagomål gör vi en individuell prövning om vi startar en tillsyn och vilka punkter som vi då utreder.
Prövningen görs utifrån de inkomna uppgifterna, andra signaler och vad vi känner till sedan tidigare.