Kvalitetsgranskningsrapport 2024: Hög kvalitet inom området lärande
Publicerad 4 juni 2025
Nu finns myndighetens kvalitetsgranskningsrapport för 2024 att ladda hem, med sammanställningar och analyser av över 200 kvalitetsgranskningar inom både yrkeshögskolan, konst- och kulturutbildningar och tolkutbildningar inom folkbildningen.
– Vi hoppas att rapporten kan hjälpa utbildningsanordnare att dra lärdom av varandra samt inspirera till fortsatt utveckling av kvaliteten i enskilda utbildningar, säger Jonna Andersson, utredare vid Myndigheten för yrkeshögskolan.
Hög kvalitet över lag
Under 2024 genomfördes 109 fördjupade kvalitetsgranskningar av utbildningar inom yrkeshögskolan och tolkutbildningar inom folkbildningen.
– Över lag är kvaliteten i utbildningarna hög, särskilt inom granskningsområdet lärande, säger Jonna Andersson.
Systematiskt kvalitetsarbete kan förbättras
Myndigheten har sett att ledningsgrupperna inom yrkeshögskolan är duktiga på att säkerställa en hög yrkesrelevans i utbildningarna. Däremot visar rapporten att det systematiska kvalitetsarbetet ofta behöver utvecklas.
– Inom yrkeshögskolan ser vi också ett behov av stärkt samverkan med arbetslivet, till exempel för att se till så att det finns tillräckligt många kvalificerade LIA-platser. En bra arbetslivsanknytning säkerställer att arbetslivet får den kompetens som efterfrågas, säger Jonna Andersson.
Jonna Andersson tipsar om myndighetens självvärderingsverktyg.
– Verktyget är helt frivilligt för utbildningsanordnare att använda och består av teman och frågeställningar utifrån våra kvalitetskriterier. Det kan hjälpa en ringa in inom vilka områden kvalitetsarbetet fungerar bra och vad som kan behöva utvecklas, och kan även generera en handlingsplan för det fortsatta utvecklingsarbetet.
Verktyget kan laddas hem och finns i två versioner: en för anordnare inom yrkeshögskolan och en för konst- och kulturutbildningar.
Förbättringsområden åtgärdas i hög grad
Förutom de fördjupade kvalitetsgranskningarna så genomfördes 117 uppföljande kvalitetsgranskningar inom samtliga tre utbildningsformer som myndigheten ansvarar för: yrkeshögskolan, konst- och kulturutbildningar och tolkutbildningar inom folkbildningen.
Resultaten visar att utbildningsanordnarna i stor utsträckning åtgärdar de förslag till förbättringsområden som myndigheten lämnat från den första, fördjupade kvalitetsgranskningen.
– Det är naturligtvis glädjande att se att våra granskningar och anordnarnas kontinuerliga arbete med att utveckla utbildningarna stärker kvaliteten, avslutar Jonna Andersson.