Nytt stödmaterial för arbete med resultat och effekt inom yrkeshögskolan
Publicerad 18 mars 2024
Nu finns stödmaterial för utbildningsanordnare och ledningsgrupper inom yrkeshögskolan som vill fokusera på strategiska frågor och den yttersta målbilden för utbildningen: att säkerställa rätt kompetens för arbetslivet.
Materialet består av presentationsmaterial och handledningsmaterial för att kunna genomföra en gemensam workshop i utbildningens ledningsgrupp. Materialet är uppbyggt av moduler för att vara flexibelt och enkelt.
– Man kan välja att hålla en workshop på en timme, men ändå komma väldigt långt i frågor som handlar om att säkerställa att utbildningen verkligen gör skillnad för kompetensförsörjningen och når den önskade effekten ute i de olika branscherna, säger Ann-Sofie Sydow, kvalitetsgranskare på myndigheten.
– Vår erfarenhet är att många utbildningsanordnare är duktiga på att utvärdera processer i den dagliga verksamheten och även på att följa upp utbildningarnas resultat, till exempel andelen examinerade. Men här lyfter vi blicken och sätter lampan på att få underlag och kunskap om utbildningen verkligen leder till rätt mål ur arbetslivets synvinkel.
Ta kvalitetsarbetet till nästa nivå
Marie Troje är kollega med Ann-Sofie och instämmer i att stödmaterialet är ett sätt att ta utvärdering och analyser av en utbildning till nästa nivå. Hon hoppas också att materialet kan ge inspiration och ytterligare öka arbetslivets engagemang i utbildningen.
– Yrkeshögskolan är unik genom att arbetslivet står i centrum. Utbildningsanordnare bedriver inte skola i traditionell bemärkelse, utan genomför utbildningar som direkt ska svara mot arbetslivets kompetensbehov.
Materialet kan hjälpa till att sätta fokus på ”rätt frågor” och ett mer strategiskt arbete med utbildningen där fokus ligger på utbildningens effekt, det vill säga hur väl utbildningen kompetensförsörjer arbetslivet.
Ett sätt att använda resurserna rätt
Innehållet i stödmaterialet är inte helt nytt, utan har använts vid möten med anordnare och arbetsliv där resultat och effekt diskuterats.
Marie berättar att när hon och hennes kollegor gör fördjupade kvalitetsgranskningar och intervjuar ledningsgruppen, så ställer man bland annat frågor om hur utbildningen tillgodoser arbetslivets behov.
– Diskussionerna blir ofta intressanta och det är kul att se när ledamöterna blir inspirerade att ta det hela vidare. Därför har vi nu samlat och paketerat detta material så att anordnaren och ledningsgrupperna ska kunna fortsätta utvecklingsresan själva.
Ann-Sofie säger avslutningsvis att stödmaterialet med fördel kan kombineras med myndighetens självvärderingsverktyg, som nyligen uppdaterats med möjligheten att generera genomströmningsdiagram, som gör att man kan se mönster och till exempel fråga sig vad som hände ett specifikt år med antalet sökande eller andelen examinerade.
Du kan ta del av stödmaterialet på sidan Kvalitetsfrämjande stöd och verktyg.
Har du frågor om stödmaterialet eller om kvalitetsarbete i stort så är du välkommen att kontakta Ann-Sofie, Marie och deras kolleger på enheten för kvalitetsgranskning och utbildningsfrågor.