Kvalitetsgranskning av konst- och kulturutbildning
Här kan du som bedriver konst- och kulturutbildning läsa om granskningsområden, hur en kvalitetsgranskning går till och vad som händer efter en granskning.
Myndighetens granskning av konst- och kulturutbildningar grundar sig på kvalitetskriterier och syftet är kontinuerlig utveckling och kvalitetshöjning i utbildningarna.
Tre granskningsområden
Kvalitetsgranskningen omfattar tre områden:
- Utbildningens lärande
Det ska finnas både praktiska och pedagogiska förutsättningar så att de studerande får rätt förutsättningar att nå målen med utbildningen. Det pedagogiska upplägget ska ge de studerande goda möjligheter att nå utbildningens mål. - Utbildningens utveckling och förbättring
Utbildningens styrelse eller ledningsgrupp har kompetens inom det område som utbildningen leder till. Utbildningens utveckling säkerställs genom ett kvalitetsarbete som leds av styrelsen eller ledningsgruppen. - Utbildningens syfte och bidrag till övergripande samhälleliga mål
Utbildningen ska ha förutsättningar att uppfylla syftet med utbildningen. Utbildningsanordnaren ska samverka med omgivande samhället och bedriva arbete med breddad rekrytering och mångfald.
Inom dessa områden finns sammanlagt nio kvalitetskriterier som tillsammans täcker in vad som anses vara en god utbildning.
Ständig förbättring
Kvalitetsgranskning tar avstamp i utbildningsformens unika förutsättningar för att i dialog mellan utbildningsanordnare och granskare identifiera utvecklingsområden. Kvalitetsgranskningen ska stödja utbildningsanordnaren att verka för ständig förbättring. Tillsammans med styrelsen eller ledningsgruppen sätter myndigheten i kvalitetsgranskningen upp mål för utveckling av utbildningen.
Målet är att utbildningsanordnare tillsammans med styrelsen eller ledningsgruppen ska reflektera och skapa rutiner för vidareutveckling av utbildningen för att uppfylla utbildningens mål på ett så bra sätt som möjligt.
Så här går en kvalitetsgranskning till
När det är dags för kvalitetsgranskning kommer du som utbildningsanordnare att bli kontaktad av myndigheten i god tid. Vi berättar vilka underlag vi vill ha in samt meddelar datum för ett besök. Under besöket träffar vi bland annat utbildningsledningen, studerande, ledamöter i styrelsen eller ledningsgruppen och den undervisande personalen.
Inför en kvalitetsgranskning är det bra att kontrollera att den rapportering som gjorts till oss är aktuell, särskilt viktigt är det att kontrollera att uppgifter om styrelsens eller ledningsgruppens medlemmar och deras kontaktuppgifter stämmer. Inför besöket bör du kontrollera så att rutinbeskrivningar och annan dokumentation är aktuell.
Detta händer efter en kvalitetsgranskning
Alla granskningar avslutas med ett beslut som kan innehålla identifierade utvecklingsområden i syfte att höja utbildningens kvalitet. Bedömningen av vad vi sett görs i förhållande till kvalitetskriterierna.
Innan vi fattar det slutliga beslutet skickar vi en preliminär version av rapporten till anordnaren och ledningsgruppen, som får kontrollera ifall den innehåller sakfel.
Alla granskningar registreras i vårt diarium och kan sökas fram här på myh.se.
Verktyg för stöd i kvalitetsarbetet
Myndigheten erbjuder verktyg som kan vara ett värdefullt stöd för utbildningsanordnare i det systematiska kvalitetsarbetet. Vi har till exempel tagit fram olika dokument, självvärderingsverktyg och ett webbinarium.
Verktygen är ett frivilligt stöd och finns på sidan Kvalitetsfrämjande stöd och verktyg.
Kvalitetsgranskningar 2024
Myndigheten har valt ut de flesta kvalitetsgranskningar inför 2024.
Myndigheten kommer att kontakta de anordnare som ska kvalitetsgranskas med vidare information om de praktiska detaljerna, så ni som utbildningsanordnare behöver inte göra något själva.
I listorna finns både fördjupade kvalitetsgranskningar (FKG) och uppföljande kvalitetsgranskningar (UKG) med för yrkeshögskoleutbildningar och konst- och kulturutbildningar. I listan kan du filtrera efter olika typer av kvalitetsgranskningar.
Den fördjupade kvalitetsgranskningen ser över hela utbildningens kvalitet och är den mer omfattande typen av kvalitetsgranskning. De uppföljande kvalitetsgranskningarna fokuserar på de förbättringsområden som vi identifierat i den fördjupade kvalitetsgranskningen, och är därför inte lika omfattande.
För de uppföljande kvalitetsgranskningarna står det även diarienummer för den tidigare fördjupade kvalitetsgranskningen. Detta ser du under kolumnen ”Dnr FKG”.
Kvalitetsgranskningsrapport 2022
2022 presenteras för första gången en samlad rapport innehållande resultat från genomförda kvalitetsgranskningar myndigheten genomfört 2021 inom yrkeshögskolan, konst- och kulturutbildning och tolkutbildning inom folkbildningen. Rapporten är tänkt att bidra till att utveckla kvaliteten i utbildningarna och fungera som vägledning och ge stöd i arbetet med att bedriva utbildning med hög och jämn kvalitet.
Till kvalitetsgranskningsrapporten har myndigheten tagit fram en film där Olof Elander, utredare vid Myndigheten för yrkeshögskolan, kort presenterar information om Kvalitetsgranskningsrapporten och samt bland annat ger en återkoppling av vad vi fått för feedback från anordnarna efter granskningarna.
Vår förhoppning är att ni efter att ha sett den kommer att ladda ner kvalitetsgranskningsrapporten och inspireras.
Vägledning och goda exempel
Myndigheten publicerar årligen en granskningsrapport som förutom en sammanställning av resultaten från våra granskningar innehåller goda exempel på arbetssätt som vi sett fungerar väl. Förhoppningen är att du som utbildningsanordnare ska kunna ha rapporten som ett underlag i ditt eget utvecklingsarbete.