Kvalitetsgranskning av yrkeshögskoleutbildning
Här kan du som bedriver yrkeshögskoleutbildning läsa om granskningsområden, hur en kvalitetsgranskning går till och vad som händer efter en granskning.
Myndighetens granskning av yrkeshögskoleutbildningar grundar sig på kvalitetskriterier och syftet är kontinuerlig utveckling och kvalitetshöjning i utbildningarna.
Fyra granskningsområden
Kvalitetsgranskningen omfattar fyra områden:
- Ledningsgruppen
Ledningsgruppen ska vara väl fungerande, engagerad och bidra till att utbildningens syfte uppnås. Ledamöterna ska ha god kunskap om kompetensbehoven inom yrkesområdet. - Lärande
Det ska finnas både praktiska och pedagogiska förutsättningar så att de studerande får rätt förutsättningar att nå målen med utbildningen. Den undervisande personalen ska ha både yrkeskunskap och pedagogisk förmåga. - Lärande i arbete (LIA)
LIA är yrkeshögskolans signum. LIA ska vara en integrerad del av utbildningen med god samverkan mellan utbildningsanordnaren och den som tillhandahåller LIA-platsen. - Kvalitets- och värdegrundsarbete
Utbildningsanordnarna ska ha ett väl fungerande kvalitets- och värdegrundsarbete som bidrar till att utbildningarnas syfte uppnås.
Inom dessa områden finns sammanlagt tolv kvalitetskriterier som tillsammans täcker in vad som anses vara en god utbildning.
Ständig förbättring
Medan tillsyn kontrollerar ifall lagkrav är uppfyllda så utreder kvalitetsgranskningen om utbildningen håller hög kvalitet. Kvalitetsgranskningen ska också stödja anordnaren i att höja kvaliteten i utbildningen genom att identifiera utvecklingsområden. Det handlar till stor del om positiv attityd och att ha fokus på vad som bör göras.
Målet är att du som utbildningsanordnare tillsammans med ledningsgruppen ska reflektera och utveckla rutiner för hur ni bör jobba, utifrån era förutsättningar, för att era utbildningar ska uppfylla utbildningens mål på ett så bra sätt som möjligt.
Så här går en kvalitetsgranskning till
När det är dags för kvalitetsgranskning kommer du som utbildningsanordnare att bli kontaktad av myndigheten i god tid. Vi berättar vilka underlag vi vill ha in samt meddelar datum för ett besök. Under besöket träffar vi bland annat utbildningsledningen, studerande, arbetslivsrepresentanter i ledningsgruppen, LIA-handledare och den undervisande personalen.
Inför en kvalitetsgranskning är det bra att kontrollera att den rapportering som gjorts till oss är aktuell, särskilt viktigt är det att kontrollera att uppgifter om ledningsgruppens medlemmar och deras kontaktuppgifter stämmer. Inför besöket bör du kontrollera så att rutinbeskrivningar och annan dokumentation är aktuell.
Samlad bedömning av utbildningens kvalitet
När vi kvalitetsgranskar en yrkeshögskoleutbildning gör vi också en samlad bedömning av utbildningens kvalitet. Utbildningen kan hamna på fyra olika nivåer på en skala mellan mycket hög och bristande kvalitet. Den samlade bedömningen utgår från de kvalitetskriterier som är beskrivna ovan, men påverkas också av utbildningens resultat, till exempel andelen studerande som går ut utbildningen med examen.
Detta betyder de olika nivåerna:
Mycket hög kvalitet. Utbildningen uppfyller myndighetens fastställda kvalitetskriterier och bedöms ha mycket hög kvalitet. Dessutom visar dessa utbildningar på goda exempel. En utbildning med mycket hög kvalitet i genomförandet måste även visa bra resultat när det gäller andelen studerande som avslutat utbildningen med examen.
Hög kvalitet. Utbildningen uppfyller myndighetens fastställda kvalitetskriterier och bedöms ha hög kvalitet.
Inte tillräckligt hög kvalitet. Utbildningen uppfyller inte i tillräcklig grad myndighetens fastställda kvalitetskriterier och bedöms inte ha tillräckligt hög kvalitet. Utbildningen behöver utvecklas för att nå upp till hög kvalitet. Myndigheten bedömer att det är fullt möjligt att genomföra de åtgärder som behövs inom rimlig tid.
Bristande kvalitet. Utbildningen uppfyller inte myndighetens fastställda kvalitetskriterier och bedöms ha bristande kvalitet. Utbildningen behöver utvecklas för att nå upp till hög kvalitet. Myndigheten bedömer att det är osäkert om de åtgärder som behövs kan genomföras inom rimlig tid.
Detta händer efter en kvalitetsgranskning
Alla granskningar resulterar i ett beslut som kan innehålla identifierade förbättringsområden och goda exempel. Bedömningen av vad vi sett görs i förhållande till kvalitetskriterierna.
Innan vi fattar det slutliga beslutet skickar vi en preliminär version av rapporten till anordnaren och ledningsgruppen, som får kontrollera ifall den innehåller sakfel.
I beslut efter fördjupad kvalitetsgranskning framgår om uppföljande kvalitetsgranskning eller ny fördjupad kvalitetsgranskning kommer genomföras.
Alla granskningar registreras i vårt diarium och kan sökas fram här på myh.se.
Uppföljande kvalitetsgranskning
Myndigheten följer upp fördjupade kvalitetsgranskningar. Vi gör vanligtvis en uppföljande kvalitetsgranskning året efter den fördjupade kvalitetsgranskningen. I den uppföljande kvalitetsgranskningen tar vi reda på hur anordnaren arbetat med identifierade förbättringsområden som beskrivits i den tidigare granskningen, vilket ger en kompletterade bild av hur utbildningens kvalitet utvecklas över tid.
Verktyg för stöd i kvalitetsarbetet
Myndigheten erbjuder verktyg som kan vara ett värdefullt stöd för utbildningsanordnare i det systematiska kvalitetsarbetet. Vi har till exempel tagit fram olika dokument, självvärderingsverktyg och en informationsfilm.
Verktygen är ett frivilligt stöd och finns på sidan Kvalitetsfrämjande stöd och verktyg.
Kvalitetsgranskningar 2024
Myndigheten har valt ut kvalitetsgranskningarna inför 2024.
Myndigheten kommer att kontakta de anordnare som ska kvalitetsgranskas med vidare information om de praktiska detaljerna, så ni som utbildningsanordnare behöver inte göra något själva.
I listorna finns både fördjupade kvalitetsgranskningar (FKG) och uppföljande kvalitetsgranskningar (UKG) med för yrkeshögskoleutbildningar och konst- och kulturutbildningar. I listan kan du filtrera efter olika typer av kvalitetsgranskningar.
Den fördjupade kvalitetsgranskningen ser över hela utbildningens kvalitet och är den mer omfattande typen av kvalitetsgranskning. De uppföljande kvalitetsgranskningarna fokuserar på de förbättringsområden som vi identifierat i den fördjupade kvalitetsgranskningen, och är därför inte lika omfattande.
För de uppföljande kvalitetsgranskningarna står det även diarienummer för den tidigare fördjupade kvalitetsgranskningen. Detta ser du under kolumnen ”Dnr FKG”.
Likt de senaste åren har vi framför allt valt ut utbildningar för fördjupade kvalitetsgranskningar utifrån när de ligger i fas för att ansöka om fler omgångar. Den fördjupade kvalitetsgranskningen sker då vanligtvis året innan det är dags att söka om, så att vi hinner göra en uppföljande kvalitetsgranskning samma år som ni skickar in ansökan. Vi har också valt ut en handfull utbildningar som ligger i fas att söka om ett år senare än resten av urvalet, detta för att öka antalet anordnare vi besöker under året.
Vägledning och goda exempel
Myndigheten publicerar varje år en granskningsrapport som förutom en sammanställning av resultaten från våra granskningar innehåller goda exempel på arbetssätt som vi sett fungerar väl. Förhoppningen är att du som utbildningsanordnare ska kunna ha rapporten som ett underlag i ditt eget utvecklingsarbete.