Granskningarna stärker arbetet med utbildningarnas kvalitet: ”En tydlig trend”
Publicerad 6 april 2023
En tydlig koppling till arbetslivet och ett systematiskt kvalitetsarbete med starkt studerandeinflytande stärker utbildningarnas kvalitet. Det menar Karolina Pihl och Maria Hedlund som står för myndighetens senaste kvalitetsgranskningsrapport.
Myndigheten har i uppdrag att granska kvaliteten i de utbildningar vi ansvarar för. Målet med kvalitetsgranskningarna är att bidra till att utveckla kvaliteten i enskilda utbildningar och bidra till att de på ett bra sätt möter arbetslivets behov.
– Vi ser i de uppföljande granskningarna att merparten anordnare påbörjat olika förbättringsåtgärder. Granskningarna gör en stor nytta på så sätt, det är en tydlig trend, säger utredaren Karolina Pihl.
Under 2022 genomförde myndigheten 128 fördjupade kvalitetsgranskningar och 139 uppföljande kvalitetsgranskningar av utbildningar inom yrkeshögskolan och konst- och kulturutbildningar.
– Generellt är kvaliteten i utbildningarna hög. När det gäller YH-utbildningar så är ofta arbetslivet engagerade och involverade, men den delen kan också fortsätta utvecklas. Likaså skulle studerandeinflytanden kunna lyftas ännu mer. När både arbetslivets medverkan och studerandeinflytandet är på plats får det en positiv effekt, säger Karolina Pihl.
Stärkt kvalitetsarbete för konst- och kulturutbildningar
När det gäller konst- och kulturutbildningar menar Maria Hedlund att kvalitetsarbetet har stärkts under de senaste åren.
– Där har det skett en förflyttning och hänt jättemycket på några år. Vi ser många styrkor, där man jobbar på ett bra sätt med till exempel hållbar utveckling. Förbättringspotential finns till exempel i att systematisera arbetet, det vill säga att strukturera och följa upp.
I mars i år hölls en temadag för konst- och kulturanordnare, i ett referat från temadagen kan du läsa mer om kvalitetsarbetet.
Myndigheten har tagit fram olika kvalitetsfrämjande stöd för anordnare, bland annat finns ett självvärderingsverktyg som är till hjälp i det systematiska kvalitetsarbetet.
– Vi uppfattar att anordnare ser det som ett bra stöd, till exempel har de nytta av det i styrelse och ledningsgruppsarbetet, säger Maria Hedlund.
Verktyget är frivilligt att använda och finns på sidan Kvalitetsfrämjande stöd och verktyg. Under året kommer en uppdaterad version av verktyget att publiceras.
Tips för ett bra kvalitetsarbete
- Se till att kvalitetsarbetet är anpassat och välavvägt till utbildningen i fråga. Det ska på ett naturligt sätt stödja arbetet med att utveckla och förbättra utbildningen. Kvalitetsarbetet behöver vara utformat för att både åtgärda brister och leda till långsiktig förbättring
- Formulera mål för hur utbildningen ska bidra till kompetensförsörjningen i branschen. Då blir det lättare att följa upp utbildningens resultat på ett träffsäkert sätt. Gör detta arbete tillsammans, anordnare och ledningsgrupp
- Säkerställ ett tydligt och aktivt studerandeinflytande, både i ledningsgruppsarbetet och generellt i utbildningen