Områdesanalyser och regional efterfrågan
Myndigheten för yrkeshögskolan har i uppgift att analysera arbetsmarknadens behov av utbildningar inom yrkeshögskolan. Vi bygger kunskap om arbetsmarknadens behov genom omvärldsbevakning, rapporter, SCB:s statistik, Arbetsförmedlingens prognoser, kontakt med branscher och andra aktörer.
Analysarbetet bedrivs av våra omvärldsanalytiker. En stor del av arbetet resulterar i de områdesanalyser som vi publicerar. Du kan ta del av områdesanalyserna under Publikationer.
Under våren 2022 presenterades den nya utformningen av områdesanalyserna. De nya områdesanalyserna beräknas kunna omfatta samtliga utbildningsinriktningar som det finns ett utbildningsutbud för och kommer att uppdateras årligen eller vid behov. Myndigheten kan även komma att identifiera efterfrågan på kompetens för utbildningsinriktningar som det saknas ett utbildningsutbud för, vilket kan tas upp i områdesanalyserna i förekommande fall. Utbildningsinriktningar kan också tillkomma om utbildningar till inriktningar, som för närvarande saknas, beviljas. Avsaknad av områdesanalyser är alltså inget hinder för helt nya utbildningar att beviljas.
Områdesanalyserna utgår från program (YH-utbildningar från 100 poäng). Underlaget kan användas som ett kompletterande och stödjande material till myndighetens ansökans- och bedömningsprocesser och syftar även till att skapa transparens i myndighetens arbete.
Områdesanalyserna beskriver efterfrågan på kompetens för de utbildningsinriktningar som finns inom yrkeshögskolan utifrån en övergripande nivå och en uppskattad utveckling av utbildningsplatser med utgångspunkt från redan beviljat utbud av program inom yrkeshögskolan, bedömning av efterfrågan på 3–5 års sikt och det ekonomiska utrymme som finns för nya beslut. De ekonomiska förutsättningarna kan komma att ändras med kort varsel av olika anledningar så som tillkomsten av politiskt riktade satsningar eller hur väl redan beviljade platser nyttjas. Detta kan i sin tur påverka hur många ansökningar som myndigheten kan bevilja.
Områdesanalyserna utgör en del av myndighetens underlag i bedömningsprocessen. I bedömningen av en ansökan tas hänsyn till många fler faktorer så som arbetslivsanknytning, anordnarkompetens, utbildningens upplägg och innehåll, tidigare resultat och lämplig regional placering. Finns det flera ansökningar till samma utbildningsinriktning och kanske till och med till samma ort, kan dessa komma att konkurrera mot varandra.
Myndigheten har fått in en del frågor om de nya områdesanalyserna och har därför sammanställt frågor och svar.
Regional efterfrågan
För att inhämta information om hur kompetensbehoven ser ut på regional nivå samarbetar vi med regionernas utvecklingsansvariga (RUA). Den regionala informationen används också i bedömningsprocessen. Den enskilda ansökan utgör dock det viktigaste underlaget utifrån det regionala arbetsliv som bekräftar att de avser att rekrytera från det sökta programmet och den regionala beskrivning avseende efterfrågan som görs i ansökan. I det utvecklingsarbete som nu pågår med de nya områdesanalyserna kommer regionernas information att arbetas in på ett tydligare sätt allteftersom.