ESF-projekt för utveckling av lärcentrum
Arbetsgruppen för utveckling av lärcentrum, bestående av Arbetsförmedlingen, Folkbildningsrådet, Myndigheten för yrkeshögskolan, Skolverket och Tillväxtverket har arbetat med fem tagit fram förstudier som syftar till att stärka en långsiktig utveckling av lärcentra, från september 2022 till april 2023.
Det är Svenska ESF-rådet som beviljat medel för förstudierna från socialfonden. Arbetet har skett inom ramen för myndighetssamverkan för kompetensförsörjning och livslångt lärande.
Förstudier även för framtida genomförandeprojekt
I april 2022 publicerade Svenska ESF-rådet en utlysning om förstudier inom programområde Kompetensförsörjning och målet Ökad samverkan och förstärkt koppling mellan utbildning, arbetsliv och arbetsplatsförlagt lärande. Förstudierna syftar till att bereda för ett framtida genomförandeprojekt riktat mot utveckling av lärcentrum för bättre möjligheter till långsiktig kompetensförsörjning och livslångt lärande i hela landet.
Grunden till utlysningen var bland annat de rapporter som tagits fram inom ramen för myndighetssamverkan för kompetensförsörjning och livslångt lärande och den rapport som presenterades av regeringens samverkansprogram för kompetensförsörjning och livslångt lärande. I dessa redovisningar har lärcentra lyfts som en möjlig arena för att öka tillgången till utbildning, kompetensutveckling och närliggande verksamheter genom att stärka samverkan mellan aktörer.
Fem förstudier och två myndigheter
Skolverket har varit projektägare av tre förstudier och Myndigheten för yrkeshögskolan har varit projektägare av två förstudier. Skolverket har haft en samordnande roll och ansvarat för att samla resultat och ta fram en övergripande rapport. Förstudierna redovisades till ESF-rådet i april 2023.
Inriktningen för de olika studierna
Inriktningen på de olika studierna var att
- kartlägga verksamhet och funktioner vid lärcentra (Skolverket)
- utreda förutsättningar för hur tillgänglighet till lärcentra kan presenteras geografiskt (Myndigheten för yrkeshögskolan)
- gå igenom olika styrmedel och förutsättningar för styrning av lärcentra (Skolverket)
- gå igenom strukturer och förutsättningar för samverkan mellan aktörer (Myndigheten för yrkeshögskolan)
- samordna arbetet, samla resultat och slutsatser från de olika studierna samt lämna förslag till utformning av kommande genomförandeprojekt inom ESF+. (Skolverket).
Det sammantagna syftet
Sammantaget syftade arbetet till att
- fördjupa kunskapen om vad som kan och bör ingå i ett lärcentrum
- ta fram en differentierad modell som kan användas för att göra tillgänglighetsanalyser över tid
- fördjupa kunskap om förutsättningar kring långsiktig kapacitet
- fördjupa kunskap om förutsättningar för och behov av samverkansstrukturer för att möta aktörers behov.
Detta är ett lärcentrum
Även om det inte finns en tydlig definition av vad ett lärcentrum är, så kan man sammanfattningsvis säga att ett lärcentrum är en (mestadels) fysisk mötesplats, där man som studerande i vuxen ålder kan möta andra studerande och få stöd av lärare och annan personal i sitt lärande. Här finns också möjlighet att få tillgång till utbildning på olika nivåer samt tillgång till miljöer och annan service som gynnar lärandet. Bland annat visade Skolverkets senaste kartläggning att nästan 40 procent av lärcentra bedrev yrkeshögskoleutbildning.
Läs mer
Vill du läsa mer om lärcentrum? Se rapporten som togs fram inom Myndighetssamverkan: Lärcentra för kompetensförsörjning och livslångt lärande – behovsinventering och analys.