Lämna klagomål på en utbildning
Om du ser brister i en utbildning som Myndigheten för yrkeshögskolan har tillsyn över och utbildningsanordnaren inte åtgärdar dessa kan du lämna uppgifter om det till oss. Vi använder då uppgifterna när vi planerar vårt tillsynsarbete.
Prata först med den som bedriver utbildningen
Om du är missnöjd med din utbildning ska du prata med den som anordnar utbildningen. Vänd dig exempelvis till utbildningsledaren eller någon ansvarig chef. Prata gärna med andra som går samma utbildning för att tillsammans försöka påverka. Tänk på att involvera studeranderepresentanten, på de utbildningar där detta ska finnas.
Så här lämnar du klagomål till myndigheten
Om du pratat med den som ansvarar för utbildningen men fortfarande är missnöjd med hur utbildningen fungerar så kan du lämna uppgifter om bristerna till myndigheten.
Du kan lämna uppgifter om brister i utbildningar inom dessa utbildningsformer:
- Yrkeshögskoleutbildningar
- Tolkutbildningar inom folkbildningen
- Konst- och kulturutbildningar
- Utbildningar med endast tillsyn
- Nationell yrkesutbildning
Klagomålet lämnas via vårt formulär som du når längst ner på sidan.
I formuläret fyller du i vilken utbildning det gäller och vem som anordnar den. Du ska beskriva:
- vad som har hänt
- när det hände
- hur du anser att utbildningsanordnaren har gjort fel
- vem hos utbildningsanordnaren du har pratat med.
Du får gärna lämna dina kontaktuppgifter så att vi kan kontakta dig om vi behöver kompletterande uppgifter. Du kan även välja att vara anonym.
Ett tillsynsärende handläggs på svenska även om du har lämnat uppgifter på engelska.
Uppgifterna du lämnar blir allmän handling
Uppgifterna som du lämnar till myndigheten blir en allmän handling. Detta innebär att den som begär kan få ta del av uppgifterna – om de inte bedöms som hemliga enligt offentlighets- och sekretesslagen. De uppgifter som du lämnar hanteras enligt dataskyddsförordningen (GDPR).
Så hanterar vi klagomål på en utbildning
När vi får uppgifter om att det finns brister i en utbildning gör vi en bedömning om vi ska starta en tillsyn och vad vi då ska utreda. I bedömningen väger vi exempelvis in vad för sorts uppgifter vi har fått, om vi har fått andra signaler om brister och vad vi känner till om utbildningsanordnaren sedan tidigare. Vi kan starta en utredning, använda uppgifterna som underlag när vi planerar kommande tillsyner eller omhänderta dem på annat sätt.
När du lämnar uppgifter bekräftar vi att myndigheten har mottagit dem. Om du har lämnat kontaktuppgifter och vi behöver kompletterande uppgifter så kontaktar vi dig. Vi lämnar i övrigt ingen annan återkoppling till dig.
När myndigheten genomför en tillsyn fokuserar vi främst på systematiska frågor snarare än på individuella ordningsfrågor. Utbildningen granskas utifrån det regelverk den omfattas av. Myndigheten för yrkeshögskolan kan inte granska frågor om exempelvis studiemedel och diskriminering då andra myndigheter hanterar dessa områden.
Enligt lag ska vi vara opartiska när vi utreder ett ärende. Detta innebär att vi varken företräder utbildningsanordnaren eller den som har lämnat uppgifter om brister.
Läs mer om regelverket under Lagar och förordningar.
Vad kan en utredning leda till?
Om myndigheten har startat en utredning skriver vi ett beslut när den är klar. I beslutet gör myndigheten en bedömning om utbildningsanordnaren har uppfyllt sina åtaganden enligt regelverket eller brustit på något sätt. Om vi finner att det finns brister i utbildningen så kräver vi att utbildningsanordnaren vidtar åtgärder för att rätta dessa.
Beslutet skickas till utbildningsanordnaren. Om det finns en ledningsgrupp för utbildningen skickas det även till denna. Beslutet blir tillgängligt i diariet på myndighetens webbplats myh.se. Myndigheten utdömer inte viten och beslutar inte om kompensation till någon enskild.
Har du några frågor?
Har du frågor är du välkommen att kontakta oss på telefon 010‑209 01 00. Be att få prata med någon utredare som arbetar med klagomålsärenden.
Information in English below.