Ansökningsomgången 2025
Här hittar du tidplan och mer information om ansökningsomgången för program (YH-utbildningar från 100 poäng) 2025.
Nedan finns en tidplan för ansökningsomgången 2025.
Att tänka på när ni ansöker
Arbetlivets medverkan (avsiktsförklaringar)
En yrkeshögskoleutbildning ska svara mot arbetslivets behov av kvalificerad arbetskraft. För att säkerställa att utbildningen har rätt innehåll ska den utformas tillsammans med arbetslivet. Arbetslivet ska även medverka i genomförandet av utbildningen och finansiera delar av den.
Hur arbetslivet deltagit i framtagningen av en utbildning och hur de avser att engagera sig vid ett beviljande ska framgå i avsnittet om arbetslivets medverkan. Detta är ett viktigt underlag i bedömningen av ansökan. Uppgifterna som lämnas av arbetslivet är inte bindande, men visar de deltagande organisationernas avsikt. Det ska finnas ett anställande arbetsliv i geografisk närhet till studieorten/studieorterna och arbetslivet ska vara relevant för utbildningens inriktning. Avsiktsförklaringarna är den sökande utbildningsanordnarens möjlighet att visa att det finns ett faktiskt arbetsliv som står bakom ansökan, vill anställa från utbildningen och kan bidra med LIA-platser och annan medfinansiering.
Nytt för i år är att arbetslivsrepresentanterna själva fyller i och skickar in uppgifter om sin medverkan i respektive ansökan.
Inför årets ansökningsomgång
Webbansökan
Utöver löpande förbättringar av webbansökan har myndigheten inför denna ansökningsomgång genomfört två lite större förändringar av ansökan. Den ena är att webbansökan numera är uppdelad på enskilda sidor per område i stället för ett långt flöde och den andra är förändringen i avsiktsförklaringar (arbetslivets medverkan). Från och med denna ansökningsomgång, kommer arbetslivsrepresentanterna själva att fylla i och skicka in uppgifter kring medverkan i respektive ansökan. Tidigare har utbildningsanordnaren fyllt i informationen, vilken sedan har bekräftats av arbetslivet.
Det har även skett justeringar av viss information och frågor i webbansökan. I år har myndigheten bland annat förtydligat om valbara kurser. Om utbildningen har LIA som valbar kurs kan enbart en annan valbar LIA-kurs vara alternativet. Detta innebär att en standardkurs inte kan väljas i stället för en LIA-kurs. Vidare har både webbansökan och bedömningshandbok uppdaterade texter om när en utbildnings undervisningsspråk får vara på engelska. Det har förtydligats att huvudregeln är att undervisningen bedrivs på svenska men att det inte är något hinder för att exempelvis ha undervisningslitteratur på engelska.
Nytt för i år är att ansvarig utbildningsanordnare endast baseras på det namn som är kopplat till organisationsnumret. Det betyder att besluten endast kommer att ställas till huvudorganisationen, inte den administrativa enheten om en sådan finns. Man kan fortfarande göra ansökan från en administrativ enhet och hantera sina utbildningar som vanligt på Mina sidor.
Mer information om ansökan finns på sidan Så ansöker du och det är viktigt att läsa igenom detta noggrant. Där finns även demoversioner av ansökan och länk till guide med vanliga frågor till ansökan.
Bedömningskriterier
Vid prövningen av om en utbildning kan ingå i yrkeshögskolan och tilldelas statsbidrag eller särskilda medel, har myndigheten en bedömningshandbok som stöd vid bedömningen. Inför ansökningsomgången har bedömningshandboken uppdaterats och förtydligats, bland annat utifrån de förändringar som gjorts i hur avsiktsförklaringarna lämnas in.
Bedömningshandboken har diarienummer MYH 2025/2481 och går att begära ut hos vår registratur: registrator@myh.se. Handboken uppdateras inför varje ansökningsomgång.
Bedömningskriterierna hittar du på sidan Så bedöms ansökan.
Myndighetens områdesanalyser och utbildningsvolymernas utveckling över tid
Myndigheten arbetar kontinuerligt med att publicera nya områdesanalyser. Syftet med dem är att ge en mer detaljerad och samlad bild över de faktorer som påverkar myndighetens bedömning av behovet av utbildningsplatserna. I områdesanalyserna beskrivs efterfrågan och behovet av utbildningsplatser, både i kommande ansökningsomgång och på längre sikt.
Det mått som används för att se hur volymerna utvecklas över tid är platser med slutår per utbildningsinriktning. Redovisning av platser per utbildningsinriktning per slutår samt utbildningsomgångar per utbildningsinriktning, län, FA-region, kommun och slutår finns på sidan Utbildningar och platser.
Nationellt likvärdigt innehåll (NLI)
Myndigheten arbetar löpande med att ta fram nya föreskrifter för nationellt likvärdigt innehåll. Det är därför viktigt att se över om er utbildning omfattas av föreskrifterna inför varje ansökningsomgång.
Om er utbildning omfattas av föreskrifterna, tänk på att i ansökan välja alternativet ”Ja, utbildningen omfattas av nationellt likvärdigt innehåll” då delar av ansökan hämtas automatiskt från föreskrifterna.
Mer information om finns på sidan Nationellt likvärdigt innehåll (NLI) och gällande föreskrifter finns på Föreskrifter och allmänna råd.
Färre outnyttjade platser
Myndigheten har, via regeringens regleringsbrev, i uppdrag att minska andelen outnyttjade studerandeplatser inom yrkeshögskolan. Det är därför viktigt att inte ansöka om fler platser än man uppskattar att man kan fylla.
Antalet sökta studerandeplatser kan komma att sänkas vid ett beviljande om myndigheten bedömer att det finns en risk för att platserna inte kommer att nyttjas.