Ale kommun skapade ny arbetsroll med hjälp av uppdragsutbildning
När Ale kommun ville skapa en ny arbetsroll i äldrevården valde man att köpa uppdragsutbildning inom yrkeshögskolan. Arbetsgivaren kunde själv välja vilken personal som skulle utbildas. Resultatet blev lyckat även för personalen som fick ny yrkesroll, högre lön och större självförtroende.
När de nyblivna omsorgshandledarna från Ale kommun samlas runt ett bord på Backaviks äldreboende i Nödinge är stämningen god och skratten haglar. De fyra kvinnorna lärde känna varandra under yrkeshögskoleutbildningen till specialistutbildad undersköterska äldre, som de läste genom sin arbetsgivare.
Agneta Lindell som är enhetschef för Backaviks äldreboende berättar hur det tog sin början.
– Vi ville göra något för anställd personal och införde en kompetensstege inom Ale kommun. Precis när vi gjort det kom den statliga satsningen Äldreomsorgslyftet, och då passade vi på. Med hjälp av den finansieringen beslöt vi att köpa uppdragsutbildning bland annat hos Yrgo i Göteborg.
Arbetsgivare kan kontakta vilken YH-anordnare som helst och diskutera om deras utbildning kan köpas som uppdragsutbildning för redan anställd personal. Det går att välja hela eller delar av en YH-utbildning och det är arbetsgivaren som avgör om personalen kan väntas klara av studierna. De vanliga antagningsreglerna gäller alltså inte vid uppdragsutbildning. Personalen är dessutom garanterad plats vid ett köp och behöver inte konkurrera med övriga sökande, vilket var främsta anledningen till att Ale kommun valde just uppdragsutbildning.
Vi jobbar med att förbättra kvaliteten i vården, och det är svårt att göra det om man inte är med och ser vardagen, säger Asmait Tzehaye.
Foto: MYH/Maja GeffenDet gick ut ett meddelande till alla chefer inom äldreomsorgen i Ale med information som de förmedlade till sin personal. Intresserade anställda fick söka internt till utbildningsplatserna.
De fyra som valdes ut var utbildade undersköterskor sedan tidigare, men att sätta sig på skolbänken igen var inte helt självklart för dem alla.
För Asmait Tzehaye var valet att söka dock enkelt.
– Jag gick dagen efter med ansökan till min chef. Hon visste redan att jag ville utveckla mig vidare. Två dagar senare var jag inkallad på intervju. Så fort kan det gå!
För Renuka Fernando var det inte lika solklart från början.
– Jag hade ansökan i väskan ett tag innan jag lämnade in den. Tankarna gick: orkar jag plugga i femtioårsåldern? Vi är vana att springa på avdelningen, inte att sitta stilla och studera. Men jag har alltid sagt på medarbetarsamtalen att jag vill utvecklas och jag blev uppmuntrad av andra att söka.
Studietiden har varit på halvtid under två år och det har funnits gott om tid att plugga ihop och peppa varandra. Från vänster Asmait Tzehaye, Susanna Boström, Renuka Fernando och Violetta Haliti.
Foto: MYH/Maja GeffenSå här i efterhand är alla fyra väldigt nöjda med att de tog chansen. De tycker att de hade bra förutsättningar för studierna jämfört med många andra i klassen, eftersom de fick studera på betald arbetstid och fick kurslitteraturen betald av arbetsgivaren.
Det innebär inte att allt gick som en dans. Ibland var det tufft att jobba halvtid och läsa halvtid.
– Lärarna underlättade mycket. De var väldigt bra och pedagogiska, och de var sjuksköterskor allihop så de kunde det här, säger Susanna Boström.
– Och tänk om vi inte hade haft varandra! Vi stöttade varandra och vi klarade oss igenom det. Med källhänvisningar i texter och sådant som man inte jobbar med till vardags. Jag ringde er andra ibland och sa att jag ger upp, berättar Violetta Haliti med ett skratt. Hon konstaterar:
– Det har blivit över förväntan. Jag älskar den här yrkesrollen, det känns bättre och bättre.
Alla fyra jobbar nu i den nyinrättade rollen som omsorgshandledare. Det innebär bland mycket annat att de handleder kollegor, stöttar med dokumentation, gör vårdplaner och riskbedömningar samt följer upp beslutade åtgärder. En roll som fyller en lucka som ofta finns mellan enhetscheferna och personalen på avdelningarna.
Vi är lite av spindeln i nätet, säger Susanna Boström till vänster. Här stöttar hon kollegor med dokumentation.
Foto: MYH/Maja GeffenEnhetschef Agneta Lindell och Angelica Lazo de la Vega, som är nuvarande chef för omsorgshandledarna, vill uppmuntra fler arbetsgivare att köpa uppdragsutbildning till sin personal.
Agnetas tips är att man som arbetsgivare gör ett noggrant förarbete och frågar sig vilka områden man vill vidareutveckla.
– Det finns ju många utbildningar inom YH. Vi valde ut just kvalitet och demensvård. Om man inte tänker till innan tror jag inte det blir så bra effekt som vi har fått, säger hon.
Angelica Lazo de la Vega avslutar:
– Vi har satsat på att köpa uppdragsutbildningen en omgång till nu, för att kunna ge utvecklingsmöjligheter till fler medarbetare som jobbat länge. Det här är en fin karriärmöjlighet inom kommunen.
Angelica Lazo de la Vega är omsorgshandledarnas chef. Hon säger: "Visst är det tufft i kommunsverige med ekonomin, men vi är ett exempel på hur man kan finansiera kompetensutveckling genom sådana satsningar som Äldrelyftet."
Foto: MYH/Maja Geffen