Ansökan om beslut om nivå enligt SeQF
Den som ansvarar för att fastställa innehållet i en kvalifikation kan ansöka hos Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) om att få ett beslut om vilken nivå kvalifikationen motsvarar i Sveriges referensram för kvalifikationer för livslångt lärande (SeQF).
Förutsättningar för att efter ansökan få ett beslut om vilken nivå kvalifikationen motsvarar är att:
- den som söker är den som ansvarar för att fastställa innehållet i kvalifikationen (ansvarig organisation),
- den som ansvarar för kvalifikationen säkerställer att det bedrivs ett systematiskt kvalitetsarbete där kvalitetssäkring av kvalifikationen ingår, och
- kvalifikationen inte redan är nivåplacerad eller författningsreglerad.
Ansökningsavgiften är 18 100 kronor. Ett beslut om nivåplacering i SeQF gäller i tio år.
Innan ansökan skickas in
Innan en ansökan skickas in bör sökanden ta del av följande:
- Förordning (2015:545) om referensram för kvalifikationer för livslångt lärande som´reglerar ansökningsprocessen, hur kvalifikationer som omfattas av ett nivåbeslut ska granskas samt hur länge ett beslut är giltigt.
- Myndigheten för yrkeshögskolans föreskrifter om nivåbeslut av kvalifikation i enlighet med den svenska referensramen för kvalifikationer för livslångt lärande (MYHFS 2021:4) som styr vad en ansökan om nivåplacering ska innehålla, samt föreskrift om ändringar i nämnda föreskrift (MYHFS 2023:1).
- Dokumentet Information om hur du fyller i ansökan om beslut om nivå enligt SeQF som innehåller viktig information om hur ansökan ska fyllas i.
Ansökningsprocessen
När myndigheten tagit emot ansökan skickas en bekräftelse till kontaktpersonen på att ansökan kommit in till myndigheten, vilket diarienummer ansökan fått samt information om hur ansökningsavgiften ska betalas. Därefter följer processen i huvudsak följande steg:
- Kontroll av att ansökningsavgiften betalats.
- Handläggning och bedömning av ansökan.
- Ansökan tas upp i Rådet för den nationella referensramen för kvalifikationer som bistår MYH med underlag inför beslut om vilken nivå en kvalifikation motsvarar i referensramen.
- MYH kommunicerar rådets underlag med den ansvariga organisationen. Därefter får den ansvariga organisationen möjlighet att yttra sig.
- MYH tar beslut.
Handläggningstiden är i regel sex månader och ansökningarna hanteras i den ordning de kommit in och betalats.
Granskning
MYH ska vid behov eller vid minst ett tillfälle under den tioårsperiod som ett beslut om nivå enligt SeQF är giltigt granska att kraven på systematiskt kvalitetsarbete som omfattar kvalitetssäkring av kvalifikationen fortfarande är uppfyllda. MYH ska också granska att den som ansvarar för kvalifikationen upprätthåller den beslutade nivån för kvalifikationen.