Undersköterska inom socialpsykiatri: Digital plattform gav överblick genom valideringen
Efter olika vårdjobb hade Lisa mycket kunskap att checka av när hon validerades till undersköterska. Allt underlättades av att hon och lärarna kunde använda den digitala valideringsplattformen Validig, som tagits fram med hjälp av statsbidrag.
Lisa jobbar inom socialpsykiatrins hemstöd i Skövde kommun. Hon berättar att jobbet kretsar kring att åka hem till brukare och hjälpa dem med olika saker. Brukarna är personer som har någon slags psykisk funktionsnedsättning som begränsar dem.
– Mitt uppdrag kan handla om att hjälpa till med en struktur i vardagen. Kanske att tydliggöra dagrutiner, som när man ska gå och lägga sig. Jag stöttar brukaren i handling och städning om det behövs. Stämmer av mående, hjälper med vårdkontakter. En del brukare kan ha ett ärende bara några månader, andra har det hela livet, berättar Lisa.
Inom hemstödet arbetar Lisa i sina vanliga kläder. Hygienrutiner ingår ändå i arbetsdagen.
Hon kom in i vården genom ett jobb som personlig assistent när hon var ny på arbetsmarknaden, utan att ha gått någon vårdutbildning. Därefter har hon haft olika vårdjobb vid sidan av arbete i andra sektorer. Numera är hon inom socialpsykiatrin på heltid och efter valideringen till underskötersketiteln blir hon tillsvidareanställd.
– Visst, jag hade säkert kunnat bli inlasad utan att vara undersköterska. Men då är det bara på den arbetsplatsen som jag har den tryggheten. Det känns som om det blir mer akademiskt idag, man måste nästan ha en utbildning om man ska ha valfrihet. Skulle jag söka jobb så är utbildning det första man frågar efter.
Lisa sökte själv upp information om validering och hittade vuxenutbildningens valideringsspår. Det sammanföll med att det digitala verktyget Validig togs i bruk i Skövde. Validig skapades och ägs av Vård- och omsorgscollege. Framtagandet skedde med hjälp av statsbidrag som Myndigheten för yrkeshögskolan fördelar till aktörer som vill utveckla valideringsmodeller i olika branscher.
”För mig har det varit klockrent. Jag gillar när man kan checka av grejer och där är Validig tydligt, det är boxar som fylls i när man klarar av olika saker”, säger Lisa.
Sophie är vård- och omsorgslärare på vuxenutbildningen i Skövde och var med och validerade Lisa. Tillsammans visar de Validig och berättar att de är nöjda med att ha haft ett digitalt system som stöd för valideringen. Där finns allt samlat runt validanden (den person som ska valideras). Inledande kartläggning och bedömning görs där, och sedan kan validanden se vilka kurser den behöver läsa för att komplettera sina kunskaper och bli färdig undersköterska.
– Allt som tidigare fanns i pappersform hos oss ligger nu inlagt i systemet, berättar Sophie.
Validanden kan själv ladda upp dokumentation som till exempel gymnasiebetyg. De lärare och handledare som bedömer validanden kan logga in och bedöma arbetsmoment, skriva kommentarer med mera.
Alla individer känner på olika sätt inför en validering, men gemensamt för många är att man kan bli nervös inför att få sina kunskaper bedömda. Så kände dock inte Lisa.
– Jag tänkte bara att jag skriver allt jag kommer på, när jag skulle göra kartläggningen av mina kunskaper i början. Det jag inte kan, det kan jag inte, konstaterar hon.
– Vi försöker alltid säga att om du inte kan något så är det bara att skriva det, instämmer Sophie.
– Då kan vi ta med det i de kompletterande studierna som man kan göra sedan. Det behöver inte alls ta stopp för att man inte kan alla delar från början.
Sophie berättar att det digitala avskräcker en del personer som ska valideras. Då går det att erbjuda valideringen på andra sätt, till exempel muntligen. De praktiska delarna av valideringen är också ett sätt att visa sina kunskaper på annat sätt än i skrift.
Lisa kunde validera stora delar av undersköterskekunskaperna och hade bara vissa moment som hon behövde studera för att bli färdig som undersköterska. Något som gjorde ett djupt intryck hos henne var den praktiska delen som ingår i valideringen, där en handledare bedömer det praktiska kunnandet. Där fick Lisa bland annat prova att arbeta inom rättspsykiatrin vilket innebär vård av personer som är dömda för brott. Det skilde sig mycket från hennes arbete till vardags och väckte många tankar.
Lisa sammanfattar:
– Jag har lärt mig jättemycket. Många gånger i arbetslivet uppstår det situationer av olika slag, som bara passerar. Det är sällan man stannar upp och reflekterar över hur man löste det och om man kunde ha gjort annorlunda. Valideringen har skapat mycket reflektion över sådant.