Validering höjde statusen för renhållningsarbetarna på återvinningscentralen
Renhållningsarbetare är inte ett yrke man utbildar sig till i skolan utan något man lär sig på arbetsplatsen när man väl är där. På olika vägar hamnade Anneli och Åke i yrket. Efter validering kan de skriva ut papper på att de kan sina jobb.
Åke och Anneli är kollegor på Långtå återvinningscentral i Söderhamn och båda har gedigen yrkesbakgrund inom helt andra jobb. Anneli har arbetat som frisör, i mataffär och på restaurang genom åren. Åke arbetade länge inom sågverksindustrin och i skogen men företagen drog ner på personal och till slut blev han arbetslös. Genom kommunens resurscenter hamnade han hos Söderhamn nära som driver återvinningscentralen. Även Anneli kom till hit genom resurscentret. Numera är båda fast anställda på återvinningen.
– Det är skönt att vara utomhus på jobbet, även om det inte är så kul i det värsta vädret på vintern eller när det är som varmast på sommaren. Jag är lite alltiallo. Håller rent, är på rampen, har hand om farligt avfall. Mycket av jobbet handlar om att hjälpa folk att slänga rätt, säger Anneli.
”Jag lägger ganska mycket tid på att städa och hålla rent”, säger Anneli. ”Det gör skillnad för kundernas vilja att slänga saker på rätt ställen om det är fräscht runtomkring.”
Det där med att hjälpa kunderna att sortera sitt avfall rätt är något som återkommer under samtalet. Åke berättar om en kund han såg som slängde lysrör på helt rätt ställe. Men sedan slängde han i papper i samma kärl.
– Han hade inte märkt att jag stod där förrän jag sa till. ”Jaså, det såg du minsann!” tyckte den här mannen och kände sig väl påkommen. Jodå, folk kan vara slöa, de slänger fel medvetet ibland. Man får vara lite pedagogisk och förklara varför det är viktigt att avfallet hamnar på rätt ställen.
Förr kunde kylskåp åka med hushållsavfallet i sopbilarna men idag är miljötänket ett helt annat. Åke tycker att valideringen har gett honom mer insikt i varför saker ska slängas på ett visst sätt, och att det är lättare att förklara det för kunderna också.
Lena som är HR-chef på Söderhamn nära utvecklar ämnet kundbemötande:
– Vi har gjort en yrkeskartläggning här och renhållningsrollen har åkt upp ett par pinnhål jämfört med andra yrkesroller på återvinningen. Andra roller handlar mer om att köra maskiner. Men vi har sett hur mycket kommunikation och kundbemötande renhållningsrollen innehåller, och hur viktig den är gentemot våra kunder idag.
Genomgången av yrkesrollerna gjordes i samband med att man testade att validera medarbetare på återvinningscentralen. Lena berättar att hon fick idén genom Sobona (de kommunala bolagens arbetsgivarorganisation i Sverige). Sobona har valideringsmodeller för olika yrken varav återvinningsarbetare på återvinningscentral är ett.
Söderhamn nära är ett kommunalägt infrastrukturbolag. Drygt 120 anställda sköter renhållning, vatten, värmeverk med mera. Lena är HR-chef och Peter är teamledare på Långtå återvinningscentral.
Teamledare Peter som är utbildad yrkesbedömare var den som ledde valideringen av Åkes och Annelis yrkeskunskaper. Peter berättar:
– Vi valde att gå igenom de olika modulerna i valideringsmodellen tillsammans. Det blev jättekul med många bra diskussioner om yrket. Modulerna handlar till exempel om farligt avfall, kemikalier och städning, bemötande, montering av kärl, ergonomi och lyft. De fick visa mig hur de monterar kärl rent praktiskt medan andra delar gjordes mer i samtalsform.
Kollegorna gick igenom valideringen lite i taget, under vinterhalvåret då man har en lugnare period på återvinningscentralen. För att överhuvudtaget få Åke och Anneli att vilja valideras valde Peter att genomföra uppgifterna som skulle dokumenteras på utskrivna papper istället för digitalt. Sedan matade Peter in resultaten i det digitala verktyget. Åke förklarar:
– Det hade nog inte funkat för mig att sitta vid en dator. Jag är inte så datavan, man sitter inte inne annars. Jag hade varit otrygg med en dator och känt att det blev som i skolan, och det hade jag inte gillat.
– Man ska lägga upp det så att det passar dem som ska valideras, konstaterar Peter.
”Jag har jobbat mycket med människor i mitt arbetsliv. Jag vet vad man behöver svälja och hur man ska prata med folk”, säger Anneli. Kundbemötande är en stor del i renhållningsarbetarnas jobb på återvinningscentralen.
Annelis upplevelse av valideringen var att hon och Åke kunde mer än de trodde om yrket.
– Det var jättebra att få diskutera hur vi utför arbetet. Det kändes tryggt och bra att vi gjorde valideringen tillsammans. Och visst är det roligt att ha intyg på sina kunskaper nu.
– Nu har vi höjt statusen, vi finns i en kategori, säger Åke.
De är båda lite blygsamma så Peter får vara den som berättar det han är riktigt glad över:
– Det blev ju en löneförhöjning för er när valideringen var avklarad!
– Ja, det hade vi inte räknat med. Det blev som en bonus! säger Anneli.
En del kunder tror att det inte är någon mening med att sortera avfallet, att det hamnar på samma ställe ändå i slutänden. Det var delvis sant förr men så är det inte längre. Därför krävs noggrann sortering av olika slags sopor.
Valideringen av Anneli och Åke råkade sammanfalla med att Sobona gjorde en revision av valideringsmodellen för återvinningsarbetare. Då fick Söderhamn nära vara med och ge återkoppling på modellen. Peter påtalade att en av modulerna, som handlar om att köra hjullastare, inte borde vara obligatorisk som den då var. Alla återvinningsarbetare i landet kör nämligen inte hjullastare i sin yrkesroll. Denna synpunkt fick han gehör för och modellen ändrades på det här området.
Sobona har ansökt om nivåplacering för återvinningsarbetare, och andra yrkesroller, i den nationella referensramen för kvalifikationer, SeQF. Det kan du läsa mer om på sidorna nedan.