Så skapar du intresse för din YH-utbildning
Vill du som anordnare få fler att uppmärksamma din YH-utbildning? Här är sju tips på hur du kan bidra till att skapa nyheter som lyfter fram yrkeshögskolans utbildningar. Exponeringen kan hjälpa till att nå ut till fler potentiella studerande eller LIA-företag.
Många utbildningsanordnare skriver redan idag pressmeddelanden och är bra på att uppmärksamma bransch- och lokalmedia om kommande utbildningar. För de anordnare som är mer ovana med ett aktivt pressarbete har vi nedan listat tips på nyhetsvinklar som kan skapa intresse för er utbildning. Har ni möjlighet att skicka ett pressmeddelande med kontaktuppgifter så är det bra, men ofta kan det vara lika effektivt med ett helt vanligt mejl eller telefonsamtal.
1. Ny YH-utbildning beviljad
När en ansökan blivit beviljad och en ny utbildning får starta eller en befintlig utbildning får förnyat förtroende finns en god möjlighet att få till en nyhet. En idé kan vara att lyfta fram företagen bakom utbildningen, de stora rekryteringsbehoven och vad det betyder för branschen att utbildningen kommer till stånd.
2. Nu öppnar ansökan till utbildningen
Utbildningen är fortfarande ny och om media inte uppmärksammat den kanske de gör det nu? Vilka kan söka? Hur ser behörighetskraven ut? Återigen är efterfrågan på arbetskraft och de goda möjligheterna till jobb en tacksam vinkel.
Om det historiskt varit svårt att rekrytera män eller kvinnor till utbildningen kan det vara en intressant vinkel. Lyft hur ni arbetat för att få fler av det underrepresenterade könet att söka till utbildningen och varför det är viktigt med breddad rekrytering. För de sökande kan det vara viktigt att höra att branschen välkomnar både män och kvinnor.
3. Platser kvar på höstens utbildning
Har ni inte fyllt platserna än? Berätta om det. Att det finns platser kvar på utbildningar som leder till jobb och där branschen jagar folk är en tacksam vinkel. Gör gemensam sak med någon från arbetslivet och ta kontakt med media. Varför inte tajma detta med studentavslutningen på er ort?
4. Stort söktryck till ny YH-utbildning
Om ni har väldigt många sökande så kan det också vara en intressant nyhet, inte minst för lokal- eller branschmedia. Här handlar det om att lyfta fram utbildningens popularitet och berätta vad det är som gör utbildningen eftertraktad. Låt de sökande/studerande själva berätta vad det är som lockar.
5. Idag börjar första klassen på nya utbildningen
De studerande är på plats och förväntningarna på topp. Bjud in och berätta om er spännande utbildning. Kontakta media i god tid så kanske de kan vara med någon kort stund den första dagen. Är det första gången någonsin en utbildning hålls på en ort så kan det ha högt nyhetsvärde. Till exempel: ”Här utbildas framtidens signaltekniker”
6. Stor efterfrågan på blivande XX
Är ledningsgruppen på plats eller har ni branschdag? Utnyttja tillfället för att gemensamt beskriva rekryteringsbehovet och skapa intresse för den utbildning eller bransch ni representerar. Bjud in media och berätta om efterfrågan på er yrkesroll. Låt arbetslivsrepresentanterna berätta om möjligheterna.
7. Företaget utbildar framtidens XX
LIA är en unik del av yrkeshögskolan och dessutom uppskattat av de studerande. Är det brist på LIA-platser så kan det vara bra att lyfta ett positivt exempel med en studerande på LIA, eller som rent av fått jobb på sin LIA-plats. En annan vinkel kan vara att lyfta företagets deltagande i utbildning och vad de får ut av att erbjuda LIA-plats. Nyheter om LIA kan skapa intresse både bland potentiella studerande och i arbetslivet. Visste du att mer än hälften av de som examineras från en YH-utbildning får jobb på en tidigare LIA-plats?