TUC Yrkeshögskola säljer uppdragsutbildning som täcker arbetsgivares kompetensbehov
Hos TUC Yrkeshögskola har man satsat på uppdragsutbildning genom att anpassa organisationen för att sälja in utbildningar till arbetsgivare. "Företag som har stor kompetensbrist får möjlighet att köpa sig ut ur en omöjlig situation", säger Niclas Andersson på TUC om fördelarna med uppdragsutbildning inom YH.
TUC Yrkeshögskola finns på flera ställen i landet och det var från Linköping man utbildade behandlingspedagoger i Eksjö genom uppdragsutbildning som du kan läsa mer om nedan.
Niclas Andersson som är teamledare och Jenny Jakobsson som är utbildningskoordinator hos TUC berättar att Eksjöexemplet är ganska vanligt.
– Om man jobbar i en regelstyrd verksamhet kan man i värsta fall riskera sina tillstånd eller i alla fall avtal i slutänden, om man inte har utbildad personal. Då kan man välja att satsa sig ur sin kompetenskris genom att köpa utbildning åt befintlig personal. Kan man som företag se saken i det långa perspektivet så är det lönsamt. Kompetenshöjning skapar färre avvikelser i verksamheten och man blir mer valbar som utförare eller leverantör, säger Niclas Andersson.
– Första uppdragsutbildningarna var kopplade mot vård- och omsorgssektorn. Det handlade om kurser för specialistundersköterskor kopplat mot Äldreomsorgslyftet. Vi såg att det fanns behov och förfrågningar från arbetsgivare, men också många arbetsgivare som inte hade kunskap om att de kan köpa YH-utbildningar. TUC Yrkeshögskola har valt att anställa en person som arbetar aktivt med att sprida kunskap om uppdragsutbildningar till företag. Det har gett resultat, säger Jenny Jakobsson.
Nätverka för spridning
– Det finns många sätt att sprida kunskap om uppdragsutbildning och dess syfte. Genom att aktivt informera i flera kanaler såsom i ledningsgrupper, på företagsbesök samt genom sociala medier, berättar Jenny.
Niclas fyller på:
– De flesta lär väl också delta i andra former av nätverk. Vi försöker fånga upp brett i de här avseendena – vad finns det för behov i branschen, och finns det till exempel kurser inom YH som vi kan styra behoven mot?
Ekonomisk lönsamhet
Vad är det då som gör det möjligt att få ekonomi i att bedriva uppdragsutbildning inom YH? Niclas menar att det säkert underlättar för TUC att man är en större anordnare. Kanske är det lättare att vara modigare och ta en risk när man satsar, och man besitter ofta fler kompetenser i en stor organisation.
Förstå de studerande
– TUC har skapat ett flexibelt upplägg för att tillgodose både företaget och dess medarbetare då vi vet att det kan vara en utmaning att både arbeta och studera samtidigt, säger Jenny.
– Man kanske inte har pluggat på många år och känner sig osäker på formatet och formalian. Därför erbjuder vi till exempel live-handledning varje vecka på distansutbildningar, och även däremellan har man möjlighet att höra av sig. De studerande ska förstås göra jobbet själva, men det kan finnas en trygghet i att få ställa ett antal frågor inledningsvis. Och vi vill ju att de ska lyckas, säger Niclas.
Styra som köpare
Både Jenny och Niclas tror att efterfrågan hos arbetsgivare skulle vara större om fler kände till konceptet uppdragsutbildning. Men det är inte alltid lätt även då kunskapen finns.
– Om du väljer att köpa utbildning blir du uppdragsgivare och får större möjlighet att påverka. Både vilka i din personal som genomgår vilken utbildning, men också på vilket sätt. Så att det sker med så liten påverkan på det dagliga arbetet som möjligt. Istället för att medarbetarna hittar egna utbildningar som de ska begära ledigt för så väljer du att köpa in något som det faktiskt finns behov av i verksamheten, säger Niclas.
Han avslutar:
– Vi gillar uppdragsutbildning på TUC och jag tror det är en gren inom YH som kommer att växa. Utifrån den kompetensbrist som finns i hela samhället. Politiska beslut och andra åtgärder från samhällets sida kommer inte att räcka för att tillgodose de behov som finns idag. Så jag tror företagen kommer behöva ta sitt ansvar och arbeta mer själva för att täcka sina behov.