”Hen ska vi ha!” – arbetslivets roll för att anta brett men rekrytera rätt från yrkeshögskolan
Yrkeshögskolan ska vara en bas för strategisk kompetensförsörjning. Myndighetens expert på tillträdesfrågor, Axel Adelswärd, ger tips på hur en väl genomtänkt behörighets- och urvalsprocess kan öppna upp för individer med olika bakgrund och ge arbetsgivare större möjligheter att i slutändan hitta ”rätt kompetens”.
– Eftersom yrkeshögskolan är en statligt finansierad utbildningsform så är grundsynen att alla med rätt förutsättningar att klara av en utbildning ska ha möjlighet att antas, säger Axel Adelswärd.
Höga förkunskapskrav
Ibland stöter myndigheten på arbetsgivare som vet vad de vill ha redan från början, och som sätter höga krav på särskild behörighet. Till exempel avancerade matematikkurser. Istället borde behörighetskraven, enligt Axel Adelswärd, utgå bara ifrån sådant som är nödvändigt för att klara av utbildningen.
– Risken med höga behörighetskrav är att arbetsgivarna missar väl lämpade studerande.
Det ska också finnas flera vägar att visa sin behörighet än bara genom formella betyg, till exempel genom reell kompetens.
– Betyg är till viss del en färskvara och kanske inte är relevanta för en person som gick ut gymnasiet för tjugo år sedan. I en del fall kan det också vara så att en person är behörig, men inte kan visa det genom sitt gymnasiebetyg, helt enkelt för att ämnet inte fanns på den tiden. Så kan det exempelvis vara inom programmering, säger Axel.
Axel Adelswärd nämner också den så kallade ”tjugoprocentsregeln”, som innebär att skolan kan göra undantag från de formella kraven på behörighet och ändå förklara en sökande behörig om individen bedöms kunna klara av utbildningen och verka inom yrket. Högst 20 procent av platserna på en utbildning får sedan avsättas till sådana sökande.
– Den här möjligheten är bra, men den är inte alltid tillräcklig. Det är därför viktigt att ha rimliga behörighetskrav redan från början och dessa ska ju dessutom vara nödvändiga.
Överväg särskilt prov vid urvalet
Det är i urvalet de bäst lämpade ska sållas fram. Urvalsgrunderna ska anges i utbildningsplanen, men istället för att rutinmässigt ha betyg som urvalsgrund så vill Axel slå ett slag för ”särskilt prov”.
– Som jag var inne på tidigare så riskerar urvalsgrunden betyg att tränga ut personer som skaffat sig erfarenheter på annat håll, till exempel genom sitt yrkesliv. Ett särskilt prov däremot mäter aktuella kunskaper och färdigheter, säger Axel och fortsätter:
– Tänk bara på att provet får endast mäta sådant som är nödvändigt för att den sökande ska kunna tillgodogöra sig utbildningen. Det kan till exempel inte handla om ”anställningsbarhet” eller ”motivation”.
Likställt med myndighetsutövning
Exakt hur provet ska utformas är enligt Axel Adelswärd svårt att ge råd kring. Det kan se väldigt olika ut beroende på vilken utbildning det rör sig om. Provet ska i alla fall resultera i ett urvalsvärde utifrån vilket individerna sedan rangordnas.
– Att anta studerande till en utbildning är att likställa med myndighetsutövning. Det är viktigt med en likabehandlingsprincip och ett rättssäkert förfarande. Att anta studerande till en utbildning ska inte blandas ihop med en anställningsintervju. Det gäller att försöka ta på sig en okunnighetens slöja, säger Axel.
Förutom betyg och särskilt prov är det möjligt att ha tidigare utbildning och yrkeserfarenhet som urvalsgrund.
– Men återigen finns risken att individer med en annan bakgrund, kanske från en annan bransch, som hade kunnat klara av yrkesrollen som utbildningen leder till på ett jättebra vis stängs ute, säger Axel.
Rätt utbildning ger rätt kompetens
Axel Adelswärd påpekar att det är möjligt att kombinera två urvalskriterier, till exempel betyg och särskilt prov, men alla sökande måste ändå ingå i samma urvalsgrupp. Det finns inte lagstöd för olika kvotgrupper.
– Men det jag någonstans vill ha fram är att inte fokusera på att sålla fram de man tror är bäst för yrkesrollen redan i behörighets- och urvalsprocessen. Kompetensen ska ju formas under utbildningens gång, så fokusera istället på att utforma och genomföra en riktigt bra utbildning. Sedan är det bara att plocka de man klickar bäst med i slutändan och anställa, säger han.
Uppstår det problem eller frågor, avslutar Axel Adelswärd, så går det alltid bra att kontakta enheten för tillsyn och studiedokumentation, för råd och vägledning.
På sidan Tillträde till utbildning kan du läsa mer, och ta del av tillträdeshandboken.