Anskaffning av LIA – vems är ansvaret?
Då och då hör studerande av sig till myndigheten med klagomål på att de inte fått någon LIA-plats, och undrar vem som egentligen ska se till att de får en sådan? Heléne Carlsson, på enheten för tillsyn och studiedokumentation, hjälper till att reda ut regelverket och vem som egentligen ansvarar för anskaffning och kvalitetssäkring av LIA-platser inom yrkeshögskolan.
Heléne börjar med att berätta att LIA (som står för lärande i arbete) inte ska jämföras med en vanlig praktik, utan LIA är en arbetsplatsförlagd kurs med egna lärandemål och undervisning i form av individuell handledning av någon som arbetar på den aktuella LIA-platsen.
– Eftersom LIA är en kurs och därmed en lika naturlig del av utbildningen som de skolförlagda kurserna, så är det också utbildningsanordnaren som ansvarar för planering och genomförande av LIA i alla dess delar. Och då även att de studerande har tillgång på relevanta, kvalitetssäkrade LIA-platser.
Hon lägger till att ansvaret för LIA kan jämföras med anordnarens ansvar för att se till så att det finns lokaler, utrustning och undervisning i skolförlagda kurser.
Anskaffning, kvalitetssäkring och utvärdering
Det är alltså alltid utbildningsanordnaren som har ansvaret för både anskaffning och kvalitetssäkring av LIA-platser, vilket går att läsa om i 2 kapitlet, 3 paragrafen i yrkeshögskoleförordningen.
De flesta yrkeshögskoleutbildningar innehåller LIA, vilket Heléne menar kan ses som ett direkt svar på sjätte paragrafen i lagen om yrkeshögskolan, som anger krav på att utbildningarna ska präglas av en stark arbetslivsanknytning.
– En bra LIA-plats ska rimma väl med yrkesrollen som utbildningen leder till och den studerande ska få lära sig och öva sig i hur man i praktiken utövar yrket utifrån sitt samlade kunnande i en autentisk miljö.
Heléne fortsätter och säger att rätt förutsättningar också handlar om tiden som avsätts för LIA-kursen.
– LIA-kursens omfattning i antal YH-poäng behöver helt enkelt vara anpassad så att de studerande får rimlig tid på sig att nå lärandemålen.
Nyttigt att själv få söka LIA-plats
Men kan inte utbildningsanordnaren låta de studerande själva söka LIA-plats?
– Absolut, konstaterar Heléne snabbt och fortsätter:
– Det kan finnas stora fördelar med att studerande själva ordnar LIA-plats. Till exempel lär de sig sin framtida bransch, vilka olika arbetsplatser och inriktningar som finns samt får träning i att presentera sig själva och sin bakgrund.
Men, lägger hon till, att låta studerande själva ordna och komma överens med sina LIA-platser fråntar inte anordnaren ansvaret för att kvalitetssäkra dem.
– Kvalitetssäkring av LIA-platser som studerande hittar själva kan innebära ett ganska stort merarbete. Har utbildningen ett distansupplägg kan det innebära mycket jobb att planera för LIA-platser långt från skolan och det går ju heller inte att veta på förhand var de studerande kommer att befinna sig.
Det är också viktigt att anordnaren följer upp och ser till att varje studerande verkligen har en kvalitetssäkrad LIA-plats på LIA-kursens första dag.
Anvisning av LIA-plats
Om en studerande inte har skaffat en LIA-plats på egen hand så ska anordnaren anvisa en plats i god tid inför kursstart. Enligt Heléne är det rimligt att anvisade platser ligger på dagpendlingsavstånd för den studerande.
– Sen kan det finnas vissa begränsningar. En bransch kan ju exempelvis vara knuten till ett visst område eller vissa orter och som studerande har du egentligen bara att acceptera det, om det varit känt på förhand, även om det innebär besvär att få ihop vardagspusslet.
Hon understryker vikten av att anordnare informerar de studerande om alla förutsättningar och särskilda omständigheter kopplat till genomförandet av LIA på förhand.
– Informationen ska vara tydlig redan i samband med att individer söker till utbildningen kring vad som gäller för LIA, men även för att utöva yrkesrollen i stort, så att man som sökande kan avgöra om utbildningen passar eller inte.
Heléne säger att allt så klart inte är svart eller vitt. Därför rekommenderar hon att anordnaren alltid har en dialog med de studerande vid de tillfällen en LIA-plats tilldelas.
– Även om informationen varit tydlig på förhand så är det givetvis bra om det är möjligt att ta rimlig hänsyn till den enskildes förutsättningar. Till exempel till den studerandes familjesituation och att LIA-platsen ligger inom rimligt dagpendlingsavstånd.
Arbetsgivare kan tidigt locka till LIA
Heléne tar upp att många anordnare är duktiga på att säkra upp tillräckligt antal LIA-platser på förhand – ofta hos företag engagerade i utbildningen.
– En idé är att bjuda in arbetslivet tidigt i utbildningen för att prata med de studerande och motivera varför man ska göra LIA på just deras arbetsplats, och förklara vilka möjligheter detta kan ge i framtiden.
Vad händer om studerande tackar nej till erbjuden LIA?
Trots ansträngningar från anordnarens sida så har Heléne sett att det ibland uppstår konflikter ändå, där den studerande inte är nöjd eller väljer att tacka nej till en erbjuden LIA-plats av olika skäl.
– Om den studerande tackar nej till en erbjuden plats som möter relevanta krav, både utifrån utbildningens mål och utifrån praktiska förutsättningar, så innebär det ett nej till att fullfölja LIA-kursen, säger hon och fortsätter:
– En konsekvens kan ju då bli att den studerande inte kan få ut en examen eftersom alla delar av utbildningen inte genomförts.
Studerande som tackar nej till en kravanpassad och kvalitetssäkrad LIA-plats har inte rätt att kräva erbjudande om en annan LIA-plats.
LIA ska vara arbetsplatsförlagd
Heléne kommer in på ämnet utbildningsupplägg och säger att det under pandemin blev svårt för anordnarna att erbjuda arbetsplatsförlagda LIA-platser. Under en tid gjordes då undantag, genom ett särskilt beslut från myndighetens generaldirektör, att studerande i stället kunde göra projektarbeten i anordnarens regi.
– Den möjligheten upphörde i april 2022 och numera gäller det ursprungliga kravet som framgår av förordningen, att LIA ska vara arbetsplatsförlagt.
Heléne är däremot medveten om att inte alla yrken utövas på en särskild, fysisk arbetsplats. Pandemin ritade om kartan och i dag är det vanligt att varva med arbete hemifrån eller att man sitter utspritt och jobbar i projektform över nätet.
– Om det arbetssättet är norm på ett företag som tar emot på LIA, så är det vanligtvis också helt ok att studerande utför LIA på annan plats än på företagets kontor. En del av poängen med LIA är ju att efterlikna arbetet i yrkesrollen.
Men, understryker hon, detta gäller bara under förutsättning att den studerande får samma möjligheter som på en fysisk arbetsplats, det vill säga möjlighet till handledning av en person anställd på företaget, kollegialt stöd och möjlighet till nätverksbyggande.
– Det är till exempel inte ok att genomföra LIA som ett projekt åt ett externt företag om den studerande sitter på skolan och har skolpersonal som handledare.
Du kan läsa mer om hur utbildningsupplägget bör följa yrkesrollens utveckling nedan.
LIA på ordinarie arbetsplats
Ibland vill studerande göra LIA på sin befintliga arbetsplats. Enligt Heléne finns det i princip inga hinder för detta, så länge som anordnaren kvalitetssäkrar den på samma sätt som andra LIA-platser.
– Men var gärna extra uppmärksam på att den studerande verkligen ägnar sin tid åt uppgifter som styrs av lärandemålen i LIA-kursen. Det är kanske lätt hänt att man som studerande faller in i gamla mönster.
Förkunskapskrav för LIA möjligt
Ytterligare frågor som brukar dyka upp i samband med LIA är möjligheten att sätta upp förkunskapskrav för en LIA-kurs. Kraven ska då vara tydligt formulerade och bestå av kunnande som kommer från tidigare kurser i utbildningen eller motsvarande kunnande. Enligt Heléne är det också viktigt att de tillämpas likvärdigt och konsekvent.
– Vi har stött på fall där studerande påbörjat sin LIA trots att de inte uppfyllt förkunskapskraven.
Hon lägger till att det förutom förkunskapskrav ibland också förekommit andra typer av krav som inte är godtagbara.
– Det har till exempel förekommit att LIA-företaget ställt krav på att de studerande ska förbinda sig till att sommarjobba efter LIA-periodens slut. Sommarjobb är förvisso positivt, men det är inte tillåtet att sätta det som ett krav för LIA.
Däremot ser Heléne ibland krav och villkor som är både rimliga och ibland även helt nödvändiga för att studerande ska kunna vistas på vissa arbetsplatser eller delta i arbetet.
– Beroende på yrkesområde kan det till exempel vara fullt legitimt med krav på utdrag ur belastningsregistret eller annan säkerhetsprövning, säger hon men lägger till en viktig förutsättning:
– Förkunskapskrav och övriga krav och förutsättningar för LIA måste vara kända på förhand, redan vid tillfället då studerande ansöker till utbildningen.
De formella förkunskapskraven ska framgå av kursplanen. Nedan kan du läsa mer om korrekt utformning av kursplaner.
Individuell studieplanering
Heléne växlar ämne och tar upp att det ibland uppstår situationer där studieplaneringen kan behöva anpassas, exempelvis om en studerande blir sjuk och sedan ges möjlighet att komma i kapp. Ett anpassat studieupplägg ska däremot inte användas som ett sätt att kringgå kravet på att alla studerande ska ha LIA-plats från kursstart.
– Om LIA-upplägget är anpassat utifrån en enskild studerande och inte följer den ordinarie planeringen ska det dokumenteras i en individuell studieplan, säger hon och hänvisar till en längre artikel i ämnet:
Läs mer om individuella anpassningar nedan.
Bedömning av lärande under LIA
I anordnarens kvalitetssäkring av LIA ingår även att stämma av hur LIA-kursen löper på. Vanligen genom att kursansvarig, den studerande och LIA-handledaren möts.
– Mötet sker lämpligen i mitten av LIA-perioden eftersom det dels finns ett tillräckligt underlag att gå på, dels ger den studerande en möjlighet att få veta hur hen ligger till och kanske fokusera på de lärandemål som ännu inte uppnåtts, säger Heléne.
Utöver ett sådant här trepartsmöte och avstämning halvvägs, så lägger Heléne till att det även finns krav på att LIA-handledaren fortlöpande ger återkoppling till den studerande hur det går.
Hon påpekar också att den vanliga gången när det gäller bedömning av lärande under LIA, är att LIA-handledaren lämnar ett skriftligt bedömningsunderlag enligt en förbestämd mall till den kursansvarige hos anordnaren, som sedan använder detta som ett av sina underlag för betygsättningen.
– Men tänk på att bedömningsunderlaget bara ska återspegla hur pass väl den studerande uppnått lärandemålen och inte påverkas av andra faktorer. Det får till exempel inte förekomma uppgifter om den studerande kommit i tid eller hur hjälpsam hen varit.
Enligt Heléne är LIA-handledaren däremot välkommen att efter LIA-kursen, utöver bedömningsunderlaget, skriva ett personligt omdöme riktat till den studerande, vilket ofta är efterfrågat av studerande.
– I det omdömet får det gärna framgå uppskattade personliga egenskaper och hur den studerande har skött sina uppgifter, men håll det som sagt åtskilt från det bedömningsunderlag som är en del av betygssättningen.
Nedan kan du läsa mer om betygsättning inom yrkeshögskolan.
LIA ska vara avgiftsfri
Heléne påminner avslutningsvis om att LIA ska – precis som all utbildning inom yrkeshögskolan – vara avgiftsfri för den studerande.
– Till exempel ska skyddskläder och annan nödvändig utrustning som behövs på arbetsplatsen tillhandahållas för den studerande utan kostnad.
Du kan läsa mer om avgifter inom yrkeshögskolan i en separat artikeln nedan.
Kontakta myndigheten vid frågor
Om du som anordnare har fler frågor om anskaffning av LIA-platser eller andra frågor kopplat till genomförandet av utbildningen, så är du välkommen att kontakta Heléne Carlsson och hennes kolleger på enheten för tillsyn och studiedokumentation, för råd och vägledning.