Så arbetar du med arbetslivets medverkan (avsiktsförklaringar)
Ett nära samarbete mellan utbildningsanordnare och arbetsliv är en nyckelfaktor för YH-utbildningar och det är därför av stor betydelse att anordnare tydligt kan påvisa arbetslivets medverkan i utbildningen. Malin Zakrisson är handläggare på enheten för analys och ansökan och berättar mer om hur anordnare ska arbeta med avsiktsförklaringar.
Avsiktsförklaringar är en del av själva ansökan om att bedriva utbildning och i den delen ska arbetslivets medverkan i utbildningen påvisas. Detta gäller för både program och kurser inom yrkeshögskolan, i denna artikel ligger fokus på program – där ansökan om att bedriva utbildning öppnade den 9 april.
– En YH-utbildning ska svara mot arbetslivets behov av kvalificerad arbetskraft, samt utvecklas och bedrivas i samverkan mellan arbetsliv och utbildningsanordnare. Arbetslivet som medverkar i ansökan ska vara anställande och relevant för området utbildningen riktar sig mot, säger Malin Zakrisson.
Avsiktsförklaringar består av ett antal frågor riktade till arbetslivet. Referenspersonerna ska återspegla den efterfrågan på kompetens som arbetslivet behöver och förklara på vilket sätt de medverkar i framtagandet av utbildningen.
– Vi vill veta på vilket sätt arbetslivet har deltagit i utvecklingen eller framtagandet av en utbildning, syftet är att utbildningen ska innehålla det arbetslivet efterfrågar och har behov av. Det ska också vara tydligt att initiativet till ansökan kommer från anställande arbetsliv eller befintlig ledningsgrupp och vilka medverkande organisationer det är som har ingått i arbetet med att ta fram ansökan, understryker Malin.
Malin menar att det förekommer att frågan om medverkan i framtagningen av utbildningen missförstås.
– Att ha fått en dragning om utbildningens innehåll är inte detsamma som att ha varit med och utformat utbildningens innehåll. I det fallet är referenspersonen insatt i utbildningen, men ska svara på nej frågan om den varit med och tagit fram utbildningen.
Enligt Malin är det också ganska vanligt att referenspersonen i stället för att svara på frågor om hur den medverkat i framtagningen, eller när den utförligt ska beskriva hur den vill vara med och medfinansiera utbildningen beskriver sitt behov.
– Det finns ett fält som heter ”övrigt” där det går bra att beskriva annat än det som faktiskt efterfrågas, meddelar Malin.
Medfinansiering och LIA
Frågor om medfinansiering är en del av avsiktsförklaringarna där arbetslivet ska visa hur de avser medverka i utbildningens genomförande. Bland annat ska de svara på hur många LIA-platser totalt de kan ställa upp med under en utbildningsomgång.
– Det är en viktig del och det är förstärkande att referenspersonerna sammantaget visar att de kan erbjuda lika många LIA-platser som det finns platser på en utbildningsomgång, säger Malin.
Det är även viktigt att det framgår på vilket sätt arbetslivet avser medverka i utbildningen om den beviljas, utöver att bidra med LIA-platser. Exempel på medverkan är ledningsgrupp, föreläsningar, studiebesök, lokaler, material och utrustning. Dock ska lokaler, material och utrustning med mera som är knutet till LIA inte anges, utan det ser myndigheten som en naturlig del av LIAn.
Ett annat krav är att utbildningen har relevant arbetsliv representerat i geografisk närhet till studieorten/studieorterna.
– Det ska finnas en geografisk anknytning och har anordnaren sökt en utbildning på flera orter, så ska det finnas medverkande arbetsliv i geografisk närhet och behov av yrkesrollen på samtliga orter, menar Malin.
Avsiktsförklaringarnas syfte är bland annat att arbetslivet ska kunna uppskatta anställningsbehov från utbildningen i fråga.
– När det gäller antalet sökta platser på utbildningen vill vi se att anställningsbehovet minst motsvarar antalet sökta platser.
Myndigheten gör en bedömning av rimligheten i de uppgifter som anges i avsiktsförklaringarna.
– Detta gäller till exempel det anställningsbehov som beskrivs, ett litet företag med ett fåtal anställda kommer med största sannolikhet inte anställa 3 000 personer närmaste åren.
Arbete att se över avsiktsförklaringarna
Från och med ansökningsomgången 2025 ändras rutinen kring avsiktsförklaringarna. Du kan läsa mer om det i nyheten nedan.
Du kan läsa mer om avsiktsförklaringar och se vad som gäller för program och kurser via länkarna nedan.
Prenumerera på våra nyheter
För att hålla dig uppdaterad kan du prenumerera på nyheter om yrkeshögskolan. Du registrerar dig via länken nedan.