Så här får du ett examensarbete inom yrkeshögskolan att ”flyga”
Ett examensarbete kan å ena sidan kännas som en pappersprodukt. Något som bara ska göras. Medan det å andra sidan kan kännas relevant och skapa stor nytta för både den studerande och för branschen. Myndigheten för yrkeshögskolans experter Ann-Sofie Sydow och Ernesto Cerizola reder ut vad som utgör ett riktigt bra examensarbete inom yrkeshögskolan.
Efter genomgång och dialog med företrädare för tolv olika utbildningar kunde myndigheten se att det framför allt är en god organisering, en involverad ledningsgrupp och en tydlig koppling till yrkesrollen som utgör de främsta faktorerna för ett lyckat examensarbete.
Tidig introduktion
Ann-Sofie Sydow arbetar med kvalitetsgranskning på myndigheten och menar att tid spelar roll.
– Vi ser fördelar med att tidigt i utbildningen introducera examenskursens relevans för de studerande. Kanske kan någon från arbetslivet förklara varför examenskursen ser ut som den gör? Det hjälper de studerande att förstå nyttan.
En tidig introduktion förebygger även stress, eftersom de studerande hinner planera och tänka på vad de vill fördjupa sig i. Beroende på hur examensarbetet utformas så kan anordnaren enligt Ann-Sofie även hjälpa de studerande att träna vissa moment.
– Om man till exempel väljer en rapport, PM eller annan typ av textformat som slutprodukt i examensarbetet, så kan man tidigt börja träna på det i mindre format, vilket är extra viktigt för studerande som känner osäkerhet inför detta.
– Beroende på examinationsform kan man även träna på muntlig framställan eller att ”sälja in” en produkt.
Tydlig koppling till yrkesrollen
Det är viktigt att ledningsgruppen, framför allt företrädarna för arbetslivet, är involverade i både planering, genomförande och utvärdering. Ann-Sofie tipsar om två viktiga frågor som arbetslivet kan ställa sig:
– Vad är viktigt för oss i arbetslivet att de studerande ska kunna efter utbildningen, och hur kan vi säkerställa att de kan visa detta på lämpligaste vis?
Har man detta klart för sig i ledningsgruppen så blir det enligt Ann-Sofie enklare att forma upplägget på kursen utifrån branschens kunskapskrav. En tydlig koppling till yrkesrollen skapar även motivation hos de studerande att slutföra examensarbetet.
– Examensarbetet ska vara grädde på moset och den studerande ska ha en känsla av relevans och att det här kan gynna en på arbetsmarknaden. Om det istället känns smått meningslöst, nästan som ett hinder, så finns alltid risken att de studerande struntar i det, särskilt om de tror sig kunna få jobb ändå.
Lärandemål utifrån arbetslivets krav
Ernesto Cerizola arbetar med tillsyn på myndigheten och har därmed bra koll på regelverket kopplat till bland annat kursplaner. Han nämner vikten av tydliga och bedömningsbara lärandemål i kursplanen för examenskursen, alltså kunskaper, färdigheter och kompetenser, för att möjliggöra en rättssäker bedömning och betygsättning.
– Lärandemålen har sin grund i svaren på de frågeställningar Ann-Sofie nyss nämnde, alltså den kompetens och krav på yrkeskunnande som ledningsgruppen och arbetslivet vill ha ut av utbildningen. Vi vill också se en tydlig koppling mellan kursmålen och de övergripande utbildningsmålen.
Betygssättning vid grupparbeten
Ernesto kommer in på betyg och att kursplanen ska beskriva formerna för kunskapskontroll, alltså på vilket sätt den studerande ska visa att den uppnått lärandemålen. Kursplanen ska även beskriva betygskriterierna, av vilka det tydligt ska framgå vad den studerande behöver ha presterat för respektive betyg.
Ernesto kan se en utmaning i att betygssätta en individ om examensarbetet skett i form av ett grupparbete.
– Ett förslag kan vara att be varje individ i en grupp att beskriva sin roll i gruppen och reflektera över både den egna insatsen och det egna lärandet, samt över det resultat som arbetet ledde till.
Traditionell rapport inte givet
Ernesto påpekar att examensarbete kan – och bör – se olika ut beroende på utbildningsområde och yrkesroll. Han tipsar om några frågor att ställa sig:
– Är det till exempel viktigt med en fördjupning av ämneskunskaper eller är det mer viktigt att visa färdighet i praktiska moment? Kanske är det viktigaste för yrkesrollen att visa på självständighet och kreativitet i att utveckla en process eller produkt?
I vissa fall kan det enligt Ernesto vara relevant med en rapport eller uppsats, uppställd enligt konstens regler. I andra fall är det mer relevant för yrkesrollen att visa upp en produkt och kunna redogöra för dess bakgrund, tillkomst och funktion. Detta kan förekomma till exempel inom film- och tv-produktion.
– Ibland kan faktiskt en kombination av teoretisk och praktisk redovisning vara det mest lämpliga.
Tvärdisciplinära examensarbeten
Ann-Sofie håller med Ernesto och vill även lyfta fram tanken på att kombinera yrkesroller i ett examensarbete.
– Det genomförs i spelutbildningar, men även i andra IT-utbildningar, till exempel frontend, backend och testare.
Kontakta myndigheten vid frågor
Om någon önskar råd och vägledning kopplat till kursen examensarbete, eller har andra frågor rörande genomförande av utbildningen, så går det enligt Ann-Sofie Sydow och Ernesto Cerizola bra att kontakta enheten för tillsyn och studiedokumentation.
Nedan kan du ta del av rapporten Tematisk granskning av kursen Examensarbete inom yrkeshögskolan.