Vad innebär det att LIA ska vara arbetsplatsförlagd?
Lärande i arbete (LIA) är en kurs inom yrkeshögskolan som skiljer sig från övriga genom att den ska vara arbetsplatsförlagd. Men vad innebär det egentligen att lärandet är arbetsplatsförlagt? Myndighetens utredare Heléne Carlsson reder ut begreppet.
– LIA ska genomföras ute i en skarp och kvalificerad verksamhet som är relevant för yrkesrollen. Den studerande ska få ta del av det dagliga arbetet i verksamheten. Det är därför viktigt att LIA-platsen utgör verkliga arbetsförhållanden inom yrkesområdet, säger Heléne.
Autentisk miljö
Utbildningar inom yrkeshögskolan ska leda till arbete eller egenföretagande inom ett yrkesområde. Grunden för detta är en stark arbetslivsanknytning och nära kontakt med ett anställande arbetsliv, där målet är att den studerande ska kunna gå ut och utöva ett yrke direkt efter slutförd utbildning.
– Det betyder att det behöver finnas möjlighet att utföra uppgifter och öva på arbetsmoment i en autentisk miljö bland yrkesverksamma kollegor, utan att det innebär en anställning i sig.
Heléne understryker att det ska handla om reella arbetsuppgifter i en skarp miljö.
– Uppgifterna kan utföras självständigt eller tillsammans med handledaren eller kollegor, men alltid med tillgång till handledning.
Arbetsgemenskap tillför viktiga värden
Heléne tar upp vikten av att kunna möta, interagera med och ta stöd av kollegor som en del av en daglig arbetsgemenskap, eftersom sådana mjuka värden ger en bättre förståelsen av yrkesrollen.
– En grundpelare för LIA är möjligheten för den studerande att träna och utveckla sina kunskaper, kompetenser, ansvar och självständighet i yrkesrollen på ett annat sätt än i de skolförlagda kurserna. Att möta och interagera med yrkesverksamma kollegor ger ett nätverk som är av stor vikt för att etablera sig i yrket.
Arbetslivet ska äga LIA
Utbildningsanordnaren ansvarar för anskaffning och kvalitetssäkring av LIA-platser samt för kursens genomförande. Men Heléne menar att ett bra genomförande av LIA-kurserna kräver aktivt deltagande från arbetslivet i alla delar.
– Företrädarna för de företag eller organisationer som ingår i ledningsgruppen ska vara delaktiga i planeringen av LIA-kursernas innehåll, alltså vilket lärande som ska uppnås och säkerställa att det är relevant för yrkesutövandet.
Det är en fördel om arbetslivsrepresentanterna som ingår i ledningsgruppen kvalitetssäkrar LIA-platserna tillsammans med utbildningsanordnaren. Företagen som ingår i ledningsgruppen kan också ta emot studerande på LIA.
– Många arbetsgivare anställer personer de haft på LIA. Och att de som sitter i ledningsgruppen både tar emot på LIA och anställer är ofta centralt för om utbildningen håller hög kvalitet eller inte, avslutar Heléne.
Mer information och frågor
Om du som anordnare har fler frågor om LIA eller andra frågor om rättigheter och skyldigheter för dig som anordnare i genomförandet av yrkeshögskoleutbildningar, så är du välkommen att kontakta Heléne Carlsson och hennes kolleger på enheten för tillsyn och studiedokumentation för råd och vägledning.